Nei til Frontkollisjoner arbeider med trafikksikkerhet – og da med fokus på vårt største trafikksikkerhetsproblem – frontkollisjoner. Dette er også vårt nest største helseproblem med mange tusen trafikkdrepte og trafikkskadede.

Frontkollisjoner utgjør ca. 18 % av alle trafikkulykkene, men ca. 50 % i dødsstatistikken. De overlevende i frontkollisjoner blir ofte hard skadet, og det er oftest bruddskader, indre blødninger, hodeskader, kvestelser og alvorlige ryggskader som krever lange sykehusopphold og langvarig rehabilitering. Også de pårørende blir sterkt berørt.

Etter å ha jobbet med denne problematikken i flere år har vi lyttet til fagekspertisen som ikke er i tvil.

– Midtrekkverk har hatt en meget gunstig effekt, spesielt på de alvorlige ulykkene. Møteulykkene har som forventet blitt helt borte. Samtidig kan vi ikke se noen negativ bivirkning med hensyn til andre typer ulykker, sa Finn Harald Amundsen trafikksikkerhetsansvarlig i Statens vegvesen på vårt folkemøtet 17. juli 2007. – Mitträcket är den i särklass mest effektiva åtgärden vi har för att minska antalet svåra trafikolyckor, sier Björn Tillström, prosjektleder i Svenske Vägverket.

En SINTEF-rapport av Kristian Sakshaug og Terje Giæver i mai 2004 fastslår følgende:

Fordeling på ulykkestyper før og etter bygging av midtrekkverk viser at møteulykkene som forventet helt har forsvunnet. Også de andre ulykkestypene har gått sterkt ned i antall, ikke minst «alle andre uhell», som for en stor del er kryssulykker, hvor det ikke er registrert noen i etterperioden. Det er heller ingen indikasjoner på at midtrekkverket har hatt negative bieffekter med hensyn på andre typer ulykker (for eksempel singelulykker).

Dette er i samsvar med erfaringene fra Sverige som bygger på et langt større materiale. For at et tungt kjøretøy skal kunne passere et havarert tungt kjøretøy, kreves ifølge svenske veinormaler en bredde på 6,0 meter (Det er da justert for at maksimal kjøretøybredde i Norge på de fleste veier er 2,5 meter og ikke 2,6.) Tilsvarende kreves en bredde på 5,15 meter for at en personbil skal kunne passere et havarert tungt kjøretøy.

Anbefaling: De norske og svenske erfaringene sett under ett tilsier at etablering av midtrekkverk på to— og trefelts veier kan tas i bruk som et viktig tiltak mot alvorlige trafikkulykker også i Norge.

Vi mener alle departementer må gjøre en skikkelig innsats om vi skal lykkes med å redusere tragediene på norske veier. I 2008 var det en økning på 10 % tragedier, hvor våre medmennesker ble drept i trafikken og ca. 42.000 ble skadet. Samfunnsøkonomisk koster dette 28 milliarder kroner hvert år.

En innsats fra skole-, justis-, helse-, samferdsels- og finansdepartementene ville ha spart den norske befolkning for smerte og død – og det norske samfunn for betydelige kostnader. I inneværende stortingsperiode er ca. 1.000 medmennesker blitt drept og 160.000 blitt skadet i trafikken.

Vi har flere ganger forsøkt å få til et møte med finansminister og partileder Kristin Halvorsen, men ikke lykkes med det. Vi har møtt statsministeren, og samferdselsministeren har vi hatt møte med flere ganger på en meget konstruktiv måte. Vi har møtt SVs Hallgeir Langeland flere ganger, og svaret fra ham på trafikkdøden er stort sett jernbane.

Vi mener finansminister Kristin Halvorsen kunne ha benyttet seg av det råd som SINTEF kom med i forkant av hennes periode som finansminister – etablering av midtrekkverk som gir en sikrere og bedre vei. Det er blant annet finansministeren som har ansvaret for å ta samfunnsøkonomiske hensyn, om ikke det menneskelige aspektet blir tatt tilstrekkelig på alvor.

Den 9. september arrangerer Nei til Frontkollisjoner et møte i Oslo, hvor vi har invitert ledende politikere, trafikkskadede og pårørende etter trafikkdrepte. SV har valgt å ikke møte.

Vi har bidradd til å få midtrekkverk inn i Nasjonal Transportplan. De som skal velges til Stortinget til høsten må fullføre dette i den nye stortingsperioden. Da er vi nesten oppe på svensk nivå når det gjelder byggetempo. Svenske bruker fire måneder på å bygge like mye midtrekkverk som vi har til sammen.