Media har store overskrifter om en times kortere reisetid Kristiansand-Oslo. Det kan virke som om det var nær forestående, men slik er det dessverre ikke.

Timen er spart først i 2035! Dette kan vi ikke godta.

KVUen inneholder mye positivt. Det skal bli dobbeltspor og økt frekvens. Det skal kjøres godstog og muligheter for lokaltog. Prognosene tilsier betydelig økt trafikk. Dette er et positivt prosjekt både samfunnsmessig og miljømessig. Ja, det er ikke minst særdeles viktig for regional utvikling i vårt område. MEN altså først fra 2035. La oss slå fast: Vi kan ikke vente ca 20 år på dette!

Dette prosjektet må nå inn i Nasjonal Transportplan NTP for neste periode. Banen må være ferdig til Gjerstad i 2027, samtidig må banen gjennom hele Vestfold og Telemark være ferdig.

I løpet av dette og neste år vil to lange strekninger ved Holmestrand og Larvik-Porsgrunn være ferdige. De øvrige må også kunne ferdigstilles innen 2027. Strekningen Gjerstad til Kristiansand langs kysten må deretter bygges ferdig innen 2035!

Da halveres dagens reisetid østover! Det er dette vi må få til.

Er det realistisk og mulig? Ja, selvfølgelig. Det krever penger, og det har vi. Det krever også vilje til å satse, og det burde vi ha! Husk at nå bygger vi for hundre år framover.

Nå må alle stille opp for at dette prosjektet kan gjennomføres raskt.

Jeg utfordrer politikere på alle plan og fra alle parter. Jeg utfordrer næringsliv og institusjoner. Jeg utfordrer ikke minst media. Jeg utfordrer kulturliv og turisme.

KVUen er ellers full av gode argumenter, men dette må vi få i gang nå. Vi kan ikke vente til 2035!