Ingen politikere — uansett landsdel - slipper unna lave karakterer når det kommer til boligbygging og tilrettelegging for kollektivtransport og annen infrastruktur. Det er konklusjonen i en undersøkelse Privatmegleren nylig fikk utført av Infact.

Med 75 avdelinger i Norge har vi lytteposter i alle regioner, og vårt unisone inntrykk er at lokalpolitikere ikke tar boligbygging på alvor. Det handler ikke bare om å bygge boliger, men også tilrettelegge for kollektivtransport som er helt nødvendig når man planlegger, og effektive veier - naturligvis.

Skjerpe blikket

Undersøkelsen dokumenterer det vi trodde, og bør være et kraftig signal til de lokale folkevalgte om å skjerpe blikket.

Vi alle er en del av en lokalbefolkning. Vi tilhører en kommune, og det er politikerne i kommunen som tar seg av regulering til boligbygging mens fylkespolitikerne skal sørge for kollektivtransport. Undersøkelsen konkluderer med at rundt 2,3 millioner av den stemmeberettige befolkningen er nokså misfornøyd med de lokale politikerne på dette temaet. Dette utgjør mer enn halvparten av dem over 18 år. Det er - til sammenligning - bare 5,4 prosent av befolkningen som gir toppscore til sine lokalpolitikere.

Landet trenger flere boliger. Raskt. Samtidig er svært mange kommuner sinker når det skal vedtas nye reguleringsplaner. En reguleringsplan kan ta årevis å behandle. Fylkespolitikerne skal sørge for at det etableres gode kollektivtilbud, men dette planlegges ikke samtidig med boligprosjekter. Man vet dermed ikke hva man kan vente seg av kollektivtilbud før et område er bygget ut og folk flyttet inn. Fremfor å skape helhet i, blir det stykkevis og delt. Det blir meningsløst å bygge ut et stort boligfelt om det ikke samtidig klargjøres at det koples på offentlig transportmiddel.

Verst på Sørlandet

Tilbakemeldingen fra innbyggerne er at norske lokalpolitikere må gjøre mer. Verst går det utover lokalpolitikere på Sørlandet. I dette området er det bare 3,4 prosent som gir lokalpolitikerne svært høy score. Det viktigste er at de lokale folkevalgte prioriterer boligbygging, kollektiv og infrastruktur. Prisen for å vente kan bli unødvendig høy.