Den viktigste betingelsen for en god skole er dyktige og kunnskapsrike lærere. I et samfunn der det stilles stadig høyere krav til kunnskap og kompetanse, er utdanning av stor betydning. Å rekruttere, utdanne og beholde dyktige lærere er en av de viktigste utfordringene i norsk arbeids – og samfunnsliv. Læreryrket er derfor en av samfunnets viktigste og sikreste jobber.

Skolen trenger flere lærere. Dette er en nasjonal utfordring med høy prioritet akkurat nå. Derfor har vi Gnist, partnerskapet for en helhetlig lærersatsing, der alle de viktigste aktørene er med: lærerorganisasjonene, KS, skolelederne, studentorganisasjoner, universitet og høyskoler, LO og NHO og statlige myndigheter. Deltakerne i Gnist forplikter seg på en rekke tiltak som samlet sett skal bedre rekrutteringen til, og sikre utviklingen av lærerutdanning og læreryrket. Partnerskapet skal medvirke til å tenne en gnist ved å sikre en god lærerutdanning og kontinuerlig profesjonalisering av lærerne.

Lærerne er nøkkelpersoner for å skape en best mulig skole. For å lykkes trenger vi å rekruttere og beholde dyktige og velutdannede lærer. Det er lærerne som har kunnskap om hva som skal til for å gi alle elever god undervisning. Gjennom yrkesutøvelsen skapes det tillit mellom lærerne og samfunnet. Et gjensidig tillitsforhold åpner for mer anerkjennelse av det viktige arbeidet som skjer i skolen og den verdiskapningen lærene bidrar til. Gjennom faglig kompetanse og god yrkesutøvelse skapes det legitimitet og tillit til yrkesutøverne.

Gode lærere kjennetegnes ved sterk lojalitet til oppdraget sitt, og til de barn og unge de jobber med og for.

Henriette Steenstrup og Else Kåss Furuseth fra «Torsdag kveld fra Nydalen» hevder i et intervju at gode lærere er jordens salt. Ifølge Furuseth er savnet etter å ha en lærer det største savnet som voksen. Steenstrup legger til at en god lærer er nesten som en slags general i hæren, som aldri må la seg knuse av motstand eller la seg knekke av «snurte, unge menn.» Hun sier at en god lærer først og fremst er vilt begeistret for faget sitt, og over muligheten for å «øse av sin kunnskaps utømmelige kilde. »

Eller som Arne Garborg en gang formulerte det: «Det hjelper korkje med timeplanar eller instruksar eller nokon ting, det som gjer skulen til det han er, det er læraren».

Å være lærer handler om gleden ved å formidle, forklare, dele og lytte til. Å være lærer innebærer å ha et stort ansvar, men med ansvar følger det også mye glede, som gleden ved å ta del i elevenes forskjellige mestringssituasjoner. Læreren er en sentral person i barn og unges hverdag. Læreren setter spor i deres liv. Det hviler et stort ansvar på læreren og derfor må vi knytte til oss de beste. Læreren møter barn og unge i deres hverdag og er en rollemodell for elevene. Læreryrket er variert og morsomt, men også krevende. Skolen er en stor og avgjørende del av oppvekstmiljøet og et verksted for barn og unges læring. Læreren er også en leder, og må handle ut ifra det. Derfor er det grunn til å påstå at det er få lederjobber i næringslivet som er like utfordrende og spennende som det å være lærer.

Læreren og skolen er med på å forme fremtiden for barn og unge. Skolen skal være med på å gi den enkelte elev mulighet for deltakelse i samfunnslivet. Læreren har et individuelt ansvar for å skape en praksis som åpner for dette i sine barne – og elevgruppe, og lærerne har et kollektivt ansvar for å utvikle utdanningen slik at den kan møte stadig utfordringer og økt mangfold i samfunnet.

En elev som begynner i norsk grunnskole i dag vil ha hatt ca. 10.200 timer til rådighet når han eller hun fullfører videregående opplæring. Dette representer en enorm mulighet for faglig og personlig utvikling, dersom innholdet av disse timene er av god kvalitet.

Lærerens betydning i samfunnet må fremheves. Kvaliteten på utdanningssystemet er avhengig av kvaliteten på lærerne, og kvaliteten på fremtidig velferd er avhengig av et godt utdanningssystem.

Partnerne i Gnist har høye ambisjoner for skolen og læreryrket. Det er ingen grunn til at ikke Norge skal ha et av de beste utdanningssystemene i verden. I Gnist vil vi styrke skolens faglige plattform og læreryrkets anseelse, og gjennom det bidra til god rekruttering og profesjonell yrkesutøvelse.