Skylden for dette må deles likt mellom en rigid maktstruktur i helsevesenet og en politisk kultur der man uavhengig av parti har prioritert å holde fokus på bevilgninger fremfor organisering og krav til omstilling.Nå tvinges sykehusene til å gjennomføre omorganiseringer som skulle vært påbegynt for 15 år siden, og forventningene til hvor raskt moderniseringen skal skje, er etter vårt syn urealistiske. Ikke minst fordi sykehusomveltningen hviler på en blind politisk tro på økonomiske hestekurer og mirakelmenn som direktør Steinar Stokke i Helseregion Sør. I et innlegg i gårsdagens avis skrev hovedtillitsvalgt overlege ved sykehuset i Arendal, Espen Huldt-Nystrøm, at det sterke fokuset på innsparing har skapt økonomiske ukulturer i helsevesenet. Han påpekte, som sant er, at den gang antall kurdøgn betalte virksomheten, ble innleggelsene lange. Nå, som overlappende diagnoser gir vidt forskjellige statlige tilskudd, velger legene den diagnosen som gir sykehusene størst inntekt.Begge eksemplene viser sider ved stykkprisfinansieringen som har vært lite diskutert. Både ordningen med kurdøgn og diagnosekoding viser at tiltak som i utgangspunktet skal sikre økonomisk effektivisering, ikke nødvendigvis fører til reell innsparing. I realiteten fungerer systemene som en måte for nødstilte sykehus å få de røde tallene til å se noe mindre alarmerende ut. Den økonomiske organiseringen av norske sykehus åpner for at triksing med tall, metoder og diagnoser etter hvert innarbeides som en del av sykehusenes budsjetter. At dette er utbredt, sier mer om mangelfulle økonomiske modeller fra eiernes side enn manglende moral hos legene ved de ulike sykehusene.Det er blir derfor som å rette baker for smed når enkelte leger blir uthengt som syndebukker, mens den ansvarlige ledelsen går fri.Sykehussaken i Arendal er et godt eksempel på at norsk helsevesen ikke er tilfredsstillende organisert. Nå bør helseministeren sørge for en konstruktiv evaluering av erfaringene fra stykkprisfinansiering så langt, som også innbefatter ordningens smutthull og svakheter. Bare på den måten kan manglene synliggjøres og forbedres.Direktør Steinar Stokke i Helse Sør ønsket at alle sykehusene i regionen skulle innføre feilkodingen av diagnoser for å øke sykehusenes inntekter. Det er en legalisering av regnskapstriksing som ikke hører hjemme verken i et statlig eller privat foretak. Det blir umulig å få reell oversikt, og dermed kontroll, over økonomien ved norske sykehus dersom den politiske ledelsen tillater de holdninger som Steinar Stokke her representerer.