Nå kan man ikke vente at et slikt innledende notat skal gi for mange svar. Hensikten er å reise de problemstillinger som må behandles i et strategidokument. Men selv med dette forbeholdet synes vi problemnotatet er blitt litt for ordrikt og uforpliktende. For det å meisle ut strategien for landsdelens nye universitet vil bli en av de viktigste samfunnsprosesser på Agder det neste halvåret. HiAs styre skal sluttbehandle strategiplanen i juni 2005. I tråd med ønsket om å være et «åpent universitet» som integreres i samfunnet, er det mange som bør ha meninger om Agder universitets strategi. Da hadde det vært å ønske at det allerede nå ble konkretisert i hvilken retning man ser for seg at universitetet utvikler seg, ikke minst i forhold til de mange uttalte forventninger i regionen.

Noen generelle føringer kan det imidlertid leses ut av dokumentet. Man ønsker seg ikke et «annerledes» — eller et alternativt - universitet. Agder universitet skal være tuftet på de samme akademiske universitetsidealer som preger den europeiske universitetstradisjonen. Dermed har man markert seg overfor de grupper på høyskolen som har fabulert om å lage et slags nytt «yrkesskole-universitet». Agder universitet skal ikke fremstå som et alternativ når det gjelder kunnskapssyn og akademisk orientering, heter det.

Det tror vi er en viktig markering, ikke minst internt på HiA, som fortsatt domineres av en fagstab som har sin bakgrunn i tradisjonelle, kortvarige profesjonsutdanninger fra de høyskoler som ble fusjonert i 1994. Dette har vært en kime til interne spenninger og konflikter på høyskolen.

Og i notatet pekes det på den åpenbare utfordring som ligger i at fagstaben i flere av høyskolens profesjonsutdanninger har for lav formell kompetanse i forhold til de krav som stilles ved et universitet.

Vi vil tro at nettopp spenningen mellom ulike oppfatninger om hvor «akademisk» universitet HiA skal være, vil være et tema, både i den interne debatten på høyskolen, og også blant interessegrupper i regionen.

Etter vårt syn markerer arbeidsgruppen fra HiA en riktig vei å gå for Agder universitet. Utfordringen vil bli å kombinere de akademiske universitetsidealene med forventningene om at det også skal produsere «nyttig» kunnskap for regionen.