Det er hva skoledirektør Marie Føreland i Kristiansand synes å mene. I gårsdagens avis kommenterer hun de nye opptakskravene ved lærerutdanningen på HiA, hvor man vil innføre karakterkravet 3 i matematikk og norsk fra videregående skole for å bli tatt opp som lærerstudent. Marie Føreland tror ikke karakterkrav nødvendigvis fører til bedre lærere. Det skal mer enn gode karakterer for å bli en god lærer, sier hun. Ja, selvfølgelig. Det er derfor pedagogikk er et kjernefag i lærerutdanningen.

Men vi må også forlange et visst minimum av faglig kompetanse.

Slakker man på karakterkravene innebærer det at man tar opp studenter som ligger én karakter over stryk-karakteren i basale undervisningsfag i grunnskolen. I praksis betyr det studenter som har problemer med å sette sammen norsk-setninger eller som ikke behersker de elementære regneartene de skal lære bort.

Skoledirektør Marie Førelands holdninger til kompetansekravene til læreryrket bør bekymre alle som har barn i kristiansandsskolene.