Regjeringen Stoltenbergs første statsbudsjett har en klar Gjest Baardsen-profil: Billigere bensin, kjøtt og sprit til folket skal finansieres med økte skatter og avgifter for de rike.Når Carl I. Hagen blir sjokkert av budsjettet, når Høyres Per Kristian Foss mener det er det dårligste budsjettet siden 70-tallet, når Kjell Magne Bondevik lar seg provosere og når Yngve Hågensen hevder at det er det beste budsjettet på 10 år — da borger det for at vi har fått et budsjett med en skarp politisk profil. Og da er det grunn til å håpe på at budsjettdebatten i høst vil dreie seg om politisk kurs, og ikke triviell prosentregning og sifrene på bensinpumpene.I tillegg til å flagge en tydelig fordelingspolitikk, har regjeringens hovedutfordring vært å presentere et budsjett som er så stramt og lite kostnadsdrivende at det ikke skal friste sentralbanksjefen til å øke renten. Men mye tyder på at regjeringen i bestrebelsene på å holde kostnadsveksten i sjakk har kastet barnet ut med badevannet. Når det på den ene siden er en uttalt målsetting at kostnadsnivået og -utviklingen i Norge skal komme ned på europeisk nivå, legger man opp til det stikk motsatte i budsjettet.I tillegg til å belaste den kraftkrevende industri med en økning i el-avgiften og å innføre moms på tjenester, introduserer regjeringen en ny «konjunkturavgift» på 1,5 prosent for næringslivet, som alene skal innbringe 6-7 milliarder kroner. Vi tar neppe mye feil når vi sier at konjunkturavgiften ikke vil overleve Stortingets budsjettbehandling.Og ser vi på summen av statsbudsjettets virkninger, rammer de Sørlandet som landsdel på en dramatisk måte. Vår landsdel har to hovednæringsveier, konkurranseutsatt eksportindustri og turisme og reiseliv. Eksportindustrien er for en stor del kraftkrevende. Hele avgiftspakken i statsbudsjettet rammer derfor sørlandsindustrien ekstra hardt: Økt strømavgift og ny konjunkturavgift, som i realiteten er en økt arbeidsgiveravgift, vil svekke eksportindustriens konkurranseevne.Og innføring av moms på reiselivstjenestene vil ramme landsdelens store og små reiselivsbedrifter, som for manges vedkommende driver med små fortjenestemarginer allerede. En av Sørlandets - og Norges - største reiselivsmagneter, Kristiansand dyre- og fritidspark, vil f.eks. måtte øke billettprisene med 23 prosent. Når da også persontransport og overnatting blir dyrere, står vi i fare for å lede turiststrømmen mot våre naboland.Og når også samferdselsbudsjettet er kjemisk renset for veibevilgninger til stamveien gjennom Agder-fylkene, ut over oppfølgingen av E 18 gjennom Kristiansand og tre millioner kroner til sluttføringen av stamveiprosjektet mellom Arendal og Grimstad, var gårsdagen en svart dag for Sørlandet. Stoltenberg-regjeringens sosiale fordelingsprofil skjer på bekostning av de som skal brødfø oss her i landsdelen.