Distriktsveisjef Johan Mjaaland i Statens vegvesen sier ujevnhetene har en selvforsterkende effekt, og fører til enda større slitasje på veien. Dermed er vi inne i en ond sirkel, der manglende bevilgninger fører til et akselererende behov for større bevilgninger senere. Dette er dårlig samfunnsøkonomi.

For veiene er en helt nødvendig del av verdiskapingskjeden i Norge. Selv om politikerne lenge har oppført seg som om alt som har med biler å gjøre, er å anse som luksus. Og har sørget for at det i dag er mindre penger til asfaltering i vår landsdel enn for noen år siden.

Men i vårt langstrakte land er det uholdbart med veier som påfører både næringsliv og privatbilister ekstrakostnader i form av unødvendig lang reisetid og skader på bilparken. Og en europavei i vår egen landsdel som flere steder er så smal at det knapt nok er plass til midtstripe.

I tillegg til de økonomiske kostnadene har dårlig vei sin pris i form av ulykker. Sintef har beregnet at bedre vedlikehold i form av utjevning av spor og liknende fører til en nedgang i antall ulykker med nesten 20 %. Andre tiltak som midtdelere eller rekkverk har enda bedre effekt.

Likevel blir veisektoren neglisjert. Og veivesenet har beregnet at bare etterslepet i vedlikeholdet av veinettet nå er på mer enn 11 milliarder kroner.

Ekstra uforståelig blir den dårlige veistandarden i lys av alle milliardene bilistene årlig legger fra seg i statskassa. Det være seg omregistreringsavgift, bilavgift, bompenger eller bensinavgifter. For at slike avgifter skal ha et snev av legitimitet, må bilistene oppleve at de får noe igjen for dem. Blant annet i form av en akseptabel veistandard. Det er ikke tilfellet i dag.

Så er det da heller ikke rart at folk flest stiller seg uforstående til at ikke noe av oljeformuen kan investeres i opprettholdelse og forbedring av veikapitalen. Nå skal ikke vi gjøre oss til talsmenn for å bruke milliardene fra Nordsjøen som en full sjømann, men det tjener ingen å la veiene forfalle. Slik at neste generasjon får en enda høyere regning når de må ta fatt på skippertakene.

Hvis vi ikke nå har råd til å holde veiene ved like, når skal vi da få det?