Politikere fra de aller fleste partier er enige om at menneskeskapte klimaendringer er den største trussel vi står overfor. Og at alle utslipp er lokale. Der hver og en av oss har en mulighet til og et ansvar for å påvirke.

Men for at klimatiltak skal få legitimitet i befolkningen, må offentlige instanser gå foran. Kristiansand har for sin del utarbeidet en klima— og energiplan. Et av de viktigste tiltakene for å få ned de lokale utslippene er nettopp biltrafikken. Både gulrøtter og pisk må tas i bruk for at flere lar bilen stå igjen hjemme og heller tar bussen på jobb.

Når kommunen nå skulle inngå sin største bilavtale noensinne, burde det vært en selvfølge at man benyttet muligheten til å sørge for mindre klimautslipp og samtidig gå foran med et godt eksempel. Slik andre kommuner har gjort.

I stedet har anskaffelsen av 300 nye biler underminert Kristiansands image som miljøby. I lys av dette gigantiske bilkjøpet fremstår ordførerens fremtoning i elbil som en dårlig miljøvits.

Likevel er ikke hovedproblemet i denne miljøpolitiske fadesen manglende vilje fra verken ordføreren eller de andre folkevalgte. Tvert imot har et enstemmig bystyre sendt svært sterke signaler til administrasjonen om å tenke og handle miljømessig.

Så sent som 14. juni instruerte bystyret byråkratiet om å vurdere å ta i bruk CO2-nøytralt drivstoff i kommunens eide eller leasede kjøretøyer. Med anskaffelsen av 300 bensindrevne biler har administrasjonen suverent gått på tvers av dette vedtaket. I lørdagsavisen skylder de ansvarlige på «uheldige omstendigheter».

Men dette er ikke første gangen kommunens administrasjon ikke følger opp klare retningslinjer fra de folkevalgte. Vi har tidligere omtalt eneveldige saksbehandlere som har praktisert sin egen utbyggingspolitikk i strandsonen. Bilavtalen tyder på at deler av administrasjonen fortsatt oppfører seg som en stat i staten.

Dette må politikerne ta tak i. Både fordi demokratiet forutsetter at de folkevalgtes vedtak faktisk følges opp. Og fordi klimapolitikken ikke kan overlates til sneversynte byråkrater.