Det kan gå år før endelig dom er avsagt og vi skal la domstolene gjøre jobben sin. Allikevel må det være betimelig å gjøre seg noen refleksjoner om en sak som til de grader angår havnebyen Kristiansand og landsdelens innbyggere.

Vi undrer oss først over motivasjonen bak Kristiansand havn KFs opptreden. Er det frykten for å tape inntekter fra Color Line i vinterhalvåret som gjør at havna anstrenger seg til de grader for å stoppe Fjord Lines ambisjoner om sommerseilinger — og derigjennom takke nei til inntektene og arbeidsplassene Fjord Line bringer med seg? På oss virker det som underlig logikk.

De tre sesongene «Master Cat», senere «Fjord Cat», trafikkerte ruten mellom Kristiansand og Nord-Jylland, nøt publikum godt av et utvidet ferjetilbud som også resulterte i økt etterspørsel. I sommersesongen som nå er over, er det overveiende sannsynlig at passasjerer enten har reist utenom Kristiansand, eller i verste fall har avlyst turen, grunnet utilstrekkelig ferjekapasitet til og fra byen. Den ellers utmerkede «Superspeed 1» klarer simpelthen ikke å ta unna toppbelastningene alene, og havnebyen mister trafikk.

Vi hadde trengt «Fjord Cat».

En annen side av samme sak er at Fjord Lines tilstedeværelse har gitt publikumsvennlig konkurranse også på priser. Når vi registrerer at Høyres ordfører i Kristiansand og Høyres leder i havnestyret til de grader stiller seg bak en havne-policy som legger til rette for et de facto monopol, så lurer vi på om de har glemt sin politiske barnelærdom om konkurransens velsignelser. Og vi lurer enda mer når både Kystverket og Fiskeri- og kystdepartementet utvetydig fastslår at policyen ikke holder juridisk mål.

Utfallet av den rettslige prosessen får vise seg.. Men vi minner om at det dreier seg om et erstatningssøksmål. Vinner Fjord Line fram med sitt krav, er det fellesskapets midler som skal brukes til å gjøre det opp. Skulle en slik situasjon oppstå, vil det måtte få konsekvenser for dagens havnestyre og -direktør.