De er reist på sentrale steder i hennes liv: I Kristiansand hvor hun ble født 23. januar 1813, på Eidsvoll hvor hun vokste opp fra fireårsalderen, og i Oslo hvor hun bodde som gift og der hun døde 6. mars 1895. ## Solrike omgivelser

Statuen i Kristiansand ble reist i 1964 etter initiativ av Kristiansand og omegns Kvinneråd. Den er laget av billedhogger Ingemund Berulvson (1900-1976). Statuen er plassert ved Strandpromenaden i vakre og solrike parkomgivelser mot sjøen. Her sitter Camilla med hand under kinn og har latt boka synke ned i fanget, mens hun ser tankefull inn i ei ny tid . Det synes som om Berulvson har ønsket å framstille henne som den tenkende reformkvinnen, og har grepet essensen i hennes budskap: Tro er man kun når man er det mot seg selv.

Statuen på Eidsvoll er laget av billedhogger Ada Madssen (1917-2009), og viser en fremadstormende Camilla Collett. Rank og med løftet hode, på spranget mot å reformere samtidas kvinnesyn.

Statuen ble avduket av prinsesse Astrid i 1977, og står ved Eidsvoll kirke foran en åpen plass med løvtrær som bakgrunn.

Norsk Kvinnesaksforening

Statuen i Oslo ble reist (af Kvinder, som det står på sokkelen) etter initiativ av Norsk Kvinnesaksforening. Den er laget av billedhogger Gustav Vigeland (1869-1943), og ble avduket i 1911. Det er en monumental skulptur på stor sokkel, inngjerdet av et kunstferdig smijernstakitt. Den er plassert på en kolle bak slottet i Slottsparken. Statuen har tittelen I storm, og viser den aldrende Camilla Collett. Bøyd mot vinden mens hun holder sjalet tett om seg.

Du frys i dine sjal Camilla Collett , skriver Åse Marie Nesse i et dikt. Diktet slutter med et tankevekkende spørsmål: — er ikkje istida slutt?

NB. Berulvsons Camilla har ikke noe sjal som kan beskytte henne mot kalde nordavinder!

Det er vel verdt å merke seg at de tre statuene er plassert i omgivelser som svarer til statuens uttrykk. Slik Camilla Collett i sol ved Strandpromenaden, er et lykkelig eksempel på.

I Fædrelandsvennen 21. mars kom billedhoggerens datter, Tove Berulvson, med en oppfordring om å la Camilla-statuen stå i fred der den står. Mange deler hennes synspunkt. Og fagfolk poengterer hvor viktig omgivelsene (rommet) rundt en statue er. Det kommer klart fram i en artikkel på nettet om skulpturer i Kristiansand. Der står det skrevet at en skulptur sees alltid i forbindelse med rommet rundt den . Og at rommet er viktig for forståelsen av skulpturen.