Regjeringen hadde som mål å utrydde mobbingen i norsk skole innen to år. Men i skolen er mobbing fortsatt et konstant problem. Og undersøkelser viser at problemet snarere blir større enn mindre. Mellom 30.000 og 40.000 skolebarn mobbes en gang i uken eller oftere. Undersøkelser avdekker at mobbing via mobiltelefon har økt dramatisk blant skoleelever. Eksperter tror mobilen vil skape nye mobbesituasjoner, og forsterke problemet.

Følgene av mobbing kan bli fatale. Mennesker den rammer berøves livsgleden og mister selvrespekten. Interesse og motivasjon for skolearbeid og lekser blir borte hos elever. Årlig tar flere unge livet sitt, fordi de ikke orker mer. Det viser seg også at pasienter i psykiatrien er overrepresentert i statistikken over mobbeofre i skolen.

Å få bukt med mobbing i skolen er et spørsmål om ledelse. Læreren har en avgjørende rolle i arbeidet med å stoppe mobbing, fordi han eller hun er autoriteter og også forbilder for barn og unge. Likevel finnes lærere som gang på gang snur ryggen til, og lar det skje. Og står ofrene fram, er det ikke sjelden at skolen reagerer med å gå i forsvarsposisjon.

Det finnes selvsagt mange tydelige og omsorgsfulle lærere som hindrer mobbemiljøer i å utvikle seg. Og støttende og våkne foreldre bidrar til det samme. Men det trengs flere, for alle elever har krav på et trygt, inkluderende og godt liv på skolen. Hånes skole i Kristiansand har tatt konsekvensen av dette. Onsdag var statsministeren på besøk. Han er så fornøyd med opplegget for bekjempelse av mobbing at skolen er blitt en spydspiss i Bondeviks videre kampanje mot mobbing.

Av en mobbeundersøkelse fra Senter for atferdsforskning i Stavanger fremgår det at foreldre svikter i bekjempelsen av mobbing. Budskapet er at foreldre må bry seg mer, og utøve en bedre kontroll for å hindre at barn og unge blir mobbere. I den nye planen regjeringen lanserer mot mobbing i mai, er et av målene å trekke nettopp foreldrene sterkere inn. Mobbing i skolen er et onde som er viktig å bekjempe. Voksnes evne og vilje til å involvere seg, er avgjørende for om mobbing får utvikle seg eller ikke.