De politiske partiene har imidlertid svært ulik oppfatning om hvordan komme dit. Noen vil fortsette med avgiftsfritak og øvrige fordeler, mens andre vil forby fossile biler.

Daglig lading

Men det gjenstår et stort problem for at hele befolkningen vil velge det politikerne ønsker. Skal man kjøre elbil, så må man ha en sikker tilgang til daglig lading, enten det er hjemme eller på jobb. Det er ingen av oss som vil basere den daglige bilbruken på bruk av hurtigladere. Det er rett og slett ikke et godt nok alternativ, hverken praktisk eller økonomisk. Hvem vil daglig dra innom en hurtigladestasjon for mobiltelefoner? Slik er det med elbiler også. Skal folk velge elbil, må de kunne lade bilen på samme sted som de lader telefonen sin; der de bor og der de jobber.

Les også :

Les også :

60 % av norske husholdninger bor i eneboliger og tomannsboliger der man med enkle grep kan tilrettelegge for sikker lading på egen eiendom. Utfordringen er de 40 % av husholdningene i boligblokker uten tilgang på ladealternativer, enten fordi de parkerer i fellesområder eller i gaten. Stadig kan vi i lese om borettslag som jager ut de ensomme elbilbilistene. I de større byene er tilgangen på ladestasjoner på gateplan altfor dårlig for en fullelektrifisering av bilparken. Paradoksalt nok er det først når folk flytter ut av sentrumsområdene, som sliter med lokal luftforurensing, at elbilen blir et praktisk alternativ.

Tre forslag

At alle nye biler i 2025 skal være nullutslippsbiler fordrer at man bygger opp et godt nok ladetilbud. Vi har tre forslag som vil bidra til det:

1. For det første bør norske kommunepolitikere allerede i dag stille krav om tilgang på elektrisitet ved etablering av nye biloppstillingsplasser i kommunenes byggesaksbehandling, både i nærings— og boligbygg.

2. For det andre bør alle bykommuner lage en strategi for elektrifisering av all gateparkering.

3. For det tredje bør installering av elbillader, enten det er i eneboliger, boligsameier eller næringsbygg, kunne støttes av Enova.

Når teknologiutviklingen spiller på lag med de politiske ambisjonene er løsningen på transportmålet enkel: Absolutt alle må kunne lade bilen hjemme!