Beslutningen er av strategisk viktighet og bringer tankene hen på fordums avgjørelser som å legge Sørlandsbanen inn i landet kontra ute ved kysten, samt å legge E 18 gjennom Kristiansand sentrum, ikke utenfor. To feil som har kostet samfunnet dyrt.Også ved denne korsveien kolliderer tunge interesser. Til nå har diskusjonen dreid seg om dagens Vestre Havn kontra Kongsgård/Vige øst for sentrum. Fordelene ved å frigjøre sjø— og sentrumsnære byutviklingsområder skulle være åpenbare. Men to av de største brukerne av havnen, Falconbridge og Elkem, har kommet med høflige, men klare protester. De holder begge til på den andre siden av byen, og vil få større transportkostnader dersom råvarer må hentes fra Kongsgård og ferdigvarer sendes ut i verden via samme sted. For Falconbridge sin del kan det bety at utvidelsesplaner i milliardklassen ikke realiseres. Nikkelverket må til enhver tid konkurrere med andre bedrifter innen det samme, multinasjonale konsernet. Da kan slikt bli tungen på vektskålen. Miljømessig synes det heller ikke fornuftig å frakte enorme kvanta nikkel og andre industriprodukter gjennom Kristiansand sentrum, det kan enhver forstå.Nå kaster imidlertid Elkem et nytt forslag inn i debatten. I den pågående kostnadsjakten med mål å hindre nedleggelse av Elkem Fiskaa Silicon, er det utarbeidet planer som viser at Fiskå/Lumber-området kan være et alternativ til Kongsgård/Vige. Elkem inviterer simpelthen Kristiansand kommune til å flytte den kommersielle havnen ut til seg, og til naboen på Lumber. Selv har Elkem gitt klar beskjed om at de aldri kommer til å bruke noen havn på Kongsgård, da benytter de heller egen kai og tar inn skip med containerkraner.Elkems nabo på Lumber liker imidlertid ideen dårlig, for der jobbes det med planer for boliger og næringsaktiviteter av mindre, men mer miljøvennlig karakter enn Elkems tungindustri. I tillegg kommer spørsmålene om veitransport gjennom Vågsbygd, og om alternativet kan by på tilstrekkelig ekspansjonsareal på sikt.Så her skal Kristiansands politikere tenke seg godt om. Litt av det de må ta hensyn til: Sikring av industriarbeidsplasser som gir store ringvirkninger og skatteinntekter, vei- og miljøaspekter, krav om en havneøkonomi som hverken får brukerne til å flykte eller belaster kommunens skattebetalere med en regning som ingen andre tar - kontra lysten på å bygge boliger, kulturhus og hvem vet hva på det nydelige området som i dag brukes til å lagre uskjønne containere.Lykke til! Vi kommer til å følge med underveis.