Det fremgår av en omfattende nasjonal forskningsrapport fra Universitetet i Oslo.

«Kommuner og klima. En vanskelig kombinasjon» heter rapporten om 44 kommuner og fylkeskommuner som har gjennomført klima— og energiplanlegging. Kristiansand er blant de ni som skiller seg positivt ut, og det understrekes at kommunen var den første i landet som utviklet en klimaplan.

Selv om Kristiansand får rosende omtale i rapporten, betyr ikke det at alt er såre vel. Én ting er at det er utarbeidet planer, noe helt annet om målene er realisert. Her har Kristiansand et stykke vei å gå, noe både miljøvernsjefen og ordføreren er enige i. De mener samtidig at ambisjonene i det ferske Areal- og transportprosjektet er krevende, men likevel realistiske.

Fram til 2008 skal ikke veksten i biltrafikken overstige befolkningsveksten, og buss- og metrotrafikken skal økes. Det samme gjelder bruk av sykkel, flere skal gå til skole og jobb, og antallet skadde og drepte i trafikken skal reduseres.

To forhold i miljøbyen ønsker vi å kommentere. I debatten om ny høybro har ikke miljø, men kostnadene stått i fokus. Den samme problemstillingen hadde vi på Oddernes for ti år siden. En lang miljøtunnel ble 90 millioner kroner dyrere enn en kort, som ville ha munnet ut ved Oddernes kolonial. Ingen angrer i dag på at det dyreste alternativet ble valgt. En ny høybro blir 400 millioner kroner billigere enn tunnel når europaveien videreføres vestover fra Gartnerløkka. Prioriteres miljø høyest, er det ikke tvil om hvilken løsning som bør velges.

Rapporten fra Universitetet i Oslo karakteriserer Kristiansand som landets mest bilbaserte storbyområde. Utfordringen fremover blir å begrense biltrafikken, slik at ikke Kvadraturen kveles av forurensning. Medisinen som foreskrives i rapporten er veiprising kombinert med høyere bom- og parkeringsavgifter, for å tvinge flere til å ta bussen. Det vil ikke overraske oss om det politiske flertallet til slutt tar i bruk slike virkemidler.

Privatbilistene har gjennom bompenger betalt sin del av prisen for bedre veier i og rundt byen. Nå risikerer de også å få regningen fordi for få reiser med buss. Før et så urettferdig og usosialt system som veiprising settes i verk, bør Kristiansand vurdere lavere priser på bussen, og hyppigere avganger enn i dag.

Vi har tidligere på denne plass tatt til orde for forsøk med gratis buss i Kristiansand. Vi mener fortsatt forslaget er godt.