Den avslører at ingen steder i Norge er næringslivsfolk så misfornøyde med flytilbudet som på Sørlandet. Her beskriver 38 prosent situasjonen som dårlig. Dette er over dobbelt så mange som landsgjennomsnittet. I det sentrale Oslo-området er det bare sju prosent som klager på flyplasstilbudet.

Det største problemet viser seg å være at det ikke går fly fra Kristiansand til Oslo etter klokken 18.15 på hverdagene. Dette har dramatiske følger, ettersom næringslivet må avstå fra å arrangere større regionsamlinger på Sørlandet fordi deltagerne ikke kan komme seg herfra samme dag. I stedet blir samlinger lagt til de andre storbyene. Dette betyr at Sørlandet går glipp av arrangementer og virksomhet som kunne brakt inntekter i en rekke sektorer, som restauranter, hoteller, underleverandører og taxinæringen. Dette viser hvordan et flytilbud i seg selv generer, eller demper, økonomisk aktivitet i nedslagsområdet. Kampen om bedre flytilbud på Kjevik er med andre ord viktig ikke bare som kommunikasjon betraktet, men også som generator og stimulator for samfunnsøkonomien.

Vi er smertelig klar over at markedet styrer i spørsmålet om opprettelse og nedleggelse av flytilbud, og at SAS i sin tid kuttet kveldsflyet fra Kjevik til Oslo med begrunnelsen at det ikke hadde nok passasjerer. Men det KPMG-undersøkelsen viser, er at det fins et potensial for bruk av kveldsfly som ikke er tatt ut. Flybruk er ingen statisk størrelse, og henger tett sammen med den økonomiske virksomheten i området. Ferskt i minne har vi argumentasjonen fra Norwegian som i lange tider vegret seg mot å fly på Kjevik med begrunnelse at det neppe kunne lønne seg. Likevel har selskapet en blomstrende trafikk hit.

Vi forventer at lufthavnsjefen og politikere systematisk jobber for å bedre flyforbindelsene til og fra Kjevik, og at de legger seg i selen for å få på plass et kveldsfly til Oslo.