Det første året i posisjon har de forklart manglende satsing med at den forrige regjeringen hadde stor innflytelse på prioriteringene i året budsjett. Først på 2007-budsjettet vil de rødgrønne sette sitt eget stempel.

Slik det ser ut nå, vil det by på store utfordringer å oppfylle løftene allerede i neste års budsjett. En av årsakene er at de rødgrønne er bundet av velgergarantien om at skattenivået ikke skal økes ut over 2004-nivå. Flere Sp-politikere antydet i sommer at det kunne bli aktuelt å bryte skatteløftet for å finansiere viktige løfter. Både statsministeren og finansministeren rykket ut og fastslo at det ikke kommer til å skje. Dermed må friske penger finnes andre steder.

Da er det dårlig nytt for finansminister Kristin Halvorsen at det kan gå mot en dramatisk økning i trygde— og sykelønnsutgiftene neste år. Ferske anslag viser en økning på fire milliarder kroner. Legges anslaget fra i fjor høst for bruk av oljepenger til grunn, vil de ekstra oljemilliardene som sprøytes inn i 2007-budsjettet slukes av økte utgifter til trygde- og sykepenger.

Blant viktige løfter er flere tusen nye hender i omsorgssektoren, mer penger til kommunene og sykehusene, tiltak mot bekjempelse av fattigdom og sosial ulikhet, og en mer aktiv næringspolitikk. Bedre kommuneøkonomi henger sammen med mange av regjeringens løfter.

Kravene koster tosifrede milliardbeløp i påplusninger på statsbudsjettet. Regjeringen tør ikke bruke skatteseddelen på grunn av velgergarantien. Å tappe mye mer av oljefondet utelukkes av frykt for ytterligere overoppheting av økonomien. Dermed blir det lite rom for nysatsinger, hvis ikke regjeringen kutter utgifter på andre områder og omprioriterer.

Landet går så det griner, og staten bader i penger. Likevel tyder alt på at regjeringen legger opp til et stramt 2007-budsjett. Med de problemer det byr på overfor velgere som venter på at løfter skal innfris. Trolig tar Stoltenberg og hans mannskap sjansen på å vente med å innfri løftene til de to siste årene av stortingsperioden. Da er det ifølge prognosene bedre muligheter til å øke utgiftene på statsbudsjettet.

Spørsmålet er hvordan velgerne vil reagere på en utsettelse, og hvilke utslag det vil gi under kommune- og fylkestingsvalget høsten 2007. Og om det også er lovlig sent å begynne innfrielse av løfter så sent med tanke på neste stortingsvalg.