Byens fem nabokommuner har allerede vedtatt ordningen, mens bystyret og fylkestinget behandler saken før sommeren. Stortinget skal til slutt godkjenne ordningen.

Når de nye satsene innføres, får Kristiansand landets dyreste bompengeordning. Politikere argumenterer med at høye bomavgifter er eneste mulighet for å finansiere videre utbygging av veinettet i og rundt Kristiansand. Ordfører Jan Oddvar Skisland uttalte til vår avis i går at staten skulle ha finansiert en betydelig større andel — «men vi er gjort avhengig av bompenger».

Vi har nettopp våre lokale politikere å takke for det avgiftssjokket bilistene møter. Da utbyggingsplanene ble presentert for sentrale myndigheter våren 2004, lå 80 prosent bompengefinansiering som et element i pakken. Staten, som har i oppgave å bygge riksveier i dette landet, slipper unna med 20 prosent av finansieringen.

ÅRSABONNEMENTET koster 1500 kroner nå. Det forsvinner fra 2008. Da blir prisen 7200 kroner årlig med to daglige passeringer gjennom bommen. Rabattordninger gjør det mulig å slippe unna billigere. Maksimal rabatt blir 50 prosent, men det betinger at bilister betaler inn 3500 kroner på en konto på forhånd.

For mange vil de nye bomsatsene gjøre grove innhogg i familieøkonomien. Særlig barnefamilier rammes hardt. Bare kjøring til fritidsaktiviteter på ettermiddag og kveldstid vil innebære tusener av kroner i økte utgifter. Samtidig er økningen svært usosial, for alle rammes likt, uansett inntekt. De ekstra kostnadene kommer på toppen av vei- og bilavgifter som fra før er i verdenstoppen.

VI BOR I verdens rikeste land, og staten har 2000 milliarder kroner i oljefondet. Vår landsdel har gjennom tiår tapt kampen om veimidlene i forhold til andre regioner, og er blitt hengende etter. Slik systemet fungerer i dag, skjønner vi at bilistene må bidra til finansiering av nye veier. Men var det nødvendig å tilby seg å betale 80 prosent av den nye utbyggingen gjennom bompenger, slik det politiske flertallet i Kristiansand gjorde?

Dermed er det lagt til rette for et spleiselag hvor bilistene - og ikke staten - må betale det meste av regningen. Det er urimelig.