Ros til fylkesmannens miljøvernavdeling og forhandlingsutvalget for Ytre Ringveg (Harald Furre og Arvid Grundekjøn (H), Grete Kvelland Skaara (KrF) og Mette Gundersen (Ap)), som står opp for naturverdiene og stillheten på Gråmannen, Kjærrane og Hellemyr!

Ris til vegvesenet, som ikke er villig til å komme fylkesmannen og forhandlingsutvalget i møte, selv om kostnadene ved å legge ringvegen i tunnel ved Kjærrane er marginale i den store sammenheng (ca 1 %), og kanskje helt eller delvis kan spares inn ved å finne enklere/smartere løsninger i resten av prosjektet.

Turområde for 40.000

Vegvesenets argument om at de er redd for å gi «innrømmelser» på ringvegen i Kristiansand fordi det kan føre til tilsvarende krav vest for Kristiansand, er også tynt. I følge vegvesenets egne håndbøker skal naturverdiene og brukerinteresser vurderes mot kostnader i en konsekvensanalyse i hvert enkelt tilfelle. Når det gjelder traseen ved Kjærrane, er det tale om å ofre en av bymarkene til Norges 5. største by, turområde nr 1 eller 2 for ca 40.000 mennesker på Hellemyr, Tinnheia, Grim og deler av Vågsbygd og Songdalen! Kristiansand kommune bruker nå flere titalls millioner kroner for å flytte Grotjønn skytebane, for å fjerne skytebanestøy i det samme område!

Ris til Michaelsen

Ris også til Åse Michaelsen (Frp) for følgende uttalelse om saken til Fædrelandsvennen 20.10: « Det viktigste nå er å få bygd en vei og heller si at jeg gir søren i den bekken og den skauen. Når er valgkampen over …» Jeg ber velgerne merke seg hvilke holdninger Michaelsen har til naturverdier og demokrati, og lar det få konsekvenser ved neste valg!

Hvis kommunedelsplan for Ytre ringveg må avgjøres som innsigelsessak av staten, håper jeg ministrene Sundtoft (H), Sanner (H) og Solvik Olsen (Frp) viser større evne til å finne en god, omforent løsning enn vegvesenet og Michaelsen så langt har gjort i denne saken!