Tidligere hadde toget 4 avganger, men per desember 2014 kunne regjeringen erklære at det ville skje en dobling. I dag er det avganger på Sørlandsbanen 8 ganger, som er en soleklar økning, det er tross alt en fordobling! Det er et absolutt skritt i riktig retning, det skal samferdselsministeren ha ros for. I dag trenger vi et grønnere, bredere, og mer effektivt tilbud til bussen.

Mennesker og miljø

Det er nyttig både for menneske og miljø. Man slipper forsinkelser, kø, og transporteres til destinasjon uavhengig av vær. Men jeg spør meg selv — hvor effektiv er denne fordoblingen, egentlig? Samferdselsminister Solvik-Olsen påpeker at dette er et tiltak for å tilrettelegge for arbeidspendling. Men hvor nyttige er egentlig disse tiltakene hvis de ikke gagner dem de i hovedsak er opprettet for, - pendlerne?

Slik avgangene er satt opp setter jeg spørsmål til hvorvidt det er pendlerne som er prioritert i denne saken. Seks av åtte avganger skjer før 14:00. 10 januar 2015 oppfordret Vennesla Tidende sine lesere til å dra nytte av det utvidede togtilbudet over buss for å pendle til jobb. Artikkelen omhandler i stor grad problematikk ved at perrongen ved Vennesla stod tom. Det ble satt spørsmålstegn til hvorfor venndølene ikke dro nytte av det grønne, fantastiske, alternativet til bussen. Men det har seg nemlig slik at tidligste tog stopper ved Vennesla Stasjon 08:43. Dette er ikke et gunstig alternativ for pendlerne. Dette baserer seg på at gjennomsnittspendleren ikke starter på jobb før klokken ni. Til og med for dem som faktisk starter arbeidstiden på dette tidspunktet, må det spurtes for å rekke på arbeid i tide.

Kun to avganger

Dersom det skal baseres på klokken ni, som det ser ut til at regjeringen har gjort, skaper dette igjen en utfordring ved at det kun er to avganger retur etter klokken 14:00. De fleste er ikke så heldige at en vanlig dag varer i underkant av fem timer. Terje Høyland, leder i Vest-Agder pendlerforening er enig med meg. - Jeg er i utgangspunktet veldig positiv til flere avganger, men jeg vil se ruteplanen for å se hvordan den er tilpasset jobbpendlerne, sier Høyland i forkant av iverksettingen av tiltaket. Så da er spørsmålet - er dette tiltaket så rosenrødt som samferdselsministeren har pakket det inn.