Det ser ut til å være bred enighet blant politikerne i Kristiansand om at bompengesatsene ikke bør dobles. I formannskapet denne uka gikk representanter for de fleste partiene langt i å avvise en så sterk økning. Det er ikke rart. Bomavgiften rammer sosialt skjevt, ved at alle som kjører gjennom må betale like mye, uansett hvor mye de har å rutte med.

Samtidig er det bred enighet i Norge om at trafikkveksten i byene skal tas gjennom kollektivtrafikk, sykling og gange. Og regjeringen har lagt nullvekst i biltrafikken til grunn for at de større byene skal kunne få hjelp fra staten til prosjekter som både skal lette biltrafikken og bidra til flere tar buss eller sykkel, eventuelt går. Men for Kristiansand sin del vil en slik nullvekst trolig kreve hard lut. Ifølge en rapport fra Urbanet Analyse må bompengene opp i 40-50 kroner, bomstasjoner etableres rundt Sørlandsparken og kollektivtilbudet styrkes betydelig.

I tillegg har regjeringen sagt klart at den vil prioritere de fire største byene i Norge. Kristiansand er som kjent på femteplass. Derfor høres det underlig ut når ordfører Harald Furre (H) både snakker om å utsette noen av de planlagte — og helt nødvendige - prosjektene i og rundt Kristiansand, «snike i køen» og samtidig si nei til å øke bompengesatsene til 40-50 kroner. For det er hans egen regjering som har satt de fire store byene først på prioriteringslista, og flere av disse byene diskuterer nå bompengesatser på over 40 kroner, nettopp for å få den hardt tiltrengte statlige støtten.

I debatten i formannskapet sa Frps gruppeleder Stian Storbukås at «Det blir litt for lettvint hver gang å velge minste motstands vei, og skyve regningen over på bilistene». Det er mulig. Men det fremstår også som lettvint å si nei til de mest upopulære tiltakene og likevel regne med at man kan snike i køen inn mot regjeringen. Da bør heller velgerne kunne forvente at Høyre- og Frp-politikerne i Kristiansand får gjennomslag hos sine partifeller i regjeringen for bedre avtaler, slik at staten bidrar mer for å nå målene om nullvekst i biltrafikken.