Mye kan tyde på at det blir stående i 10 år til. Trafikklyset er et talende symbol på at omfattende veiutbygginger er noe regjeringen planlegger skal foregå de fleste andre steder i dette landet enn på Agder.

Fremleggelsen av Nasjonal Transportplan fredag var en gedigen skuffelse. Der ble alle håp om at landsdelen skulle få en anstendig del av regjeringens milliarddryss, effektivt avlivet. I stedet må vi konstatere at de bevilgningene som blir Agder til del, ikke er i tråd med de prinsippene regjeringen selv sier den legger til grunn.

Ett av disse prinsippene er at man ikke skal bedrive klatting, men prioritere helhetlige prosjekter. Det er en klok tanke. Men gode tanker hjelper ikke, når det ikke følges opp i praksis. En naturlig konsekvens av denne filosofien hadde for eksempel vært at hele E39-strekningen Gartnerløkka-Søgne ble tatt inn i planen. I stedet har regjeringen valgt å prioritere bare en bit av denne strekningen, frem til Hannevikdalen.

Ikke bare bryter regjeringen sin overordnede tenking med denne prioriteringen. Den gir også et kraftig signal om hvor viktig infrastrukturen i Norges femte største byregion blir ansett av de som forvalter veimilliardene.

I det hele tatt er det forstemmende å se hvor dårlig Sørlandet kommer ut i en transportplan som i sitt omfang og sine nasjonale ambisjoner ellers er løfterik. Agders befolkning utgjør cirka 5,6 prosent av den nasjonale befolkningen. Vi mener ikke at samferdselsmidler skal foredeles i henhold til folketall. Men det er et tankevekkende sprik mellom de hundretalls millionene som blir Agder til del i transportplanen, og de 16,8 milliardene som hadde kommet landsdelens vei dersom folketallet ble lagt til grunn.

Sett i lys av dette, blir det også patetisk å høre hvordan landsdelens rødgrønne stortingsrepresentanter forsvarer planen. Freddy de Ruiter (Ap Aust-Agder) mener folk på Agder bør være fornøyde med det som kommer landsdelens vei. Det er ønskelig at vi i neste stortingsperiode får representanter med større ambisjoner på Sørlandets vegne enn å juble for smuler. Han og andre folkevalgte som hevder dette synet, bør bli møtt med det som bilister på E39 ved Hellemyr møter hver dag: Et kraftig stopp-signal.