Det har vært et uttalt mål for ledelsen ved Agder Teater å bli lagt merke til. Det har de klart. På premi¿ren i Fjæreheia lørdag stilte kulturminister Ellen Horn opp og holdt en åpningstale som ble en ren hyllest til «dette lille, ivrige og trassige teatret som aldri gir opp». Ingen skal si at ikke Agder Teater blir lagt merke til i Kulturdepartementet etter dette.Det har vært reist mye kritikk fra ulike hold mot teatret gjennom de ti år det har eksistert for måten det har vært drevet på. Også i våre spalter har kritikken vært sterkt til stede. Etableringen av scenen i Fjæreheia i 1993 — og ikke minst oppkjøpet av området i 1994, ga grunn til engstelse for driften av scenene i «moderhuset» i Kongensgate i Kristiansand. Ganske nylig er det også kommet kritikk mot driftsformen «prosjektteater» og det faktum at teatret ikke har en fast stab av skuespillere som kan ivareta en kontinuerlig utvikling av forestillinger.Teatret utvidet i fjor sin virksomhet til også å omfatte en scene vest i Vest-Agder, nærmere bestemt Kråkevika i Spangereid i Lindesnes kommune. «Spelet om kråka» ble både en kunstnerisk suksess og en publikumssuksess, men det var altså ikke økonomi i teatret til å videreføre dette prosjektet i år. Planene om et tilsvarende spill i Setesdal er under utarbeidelse. Med en scene i vest, en i nord og en i aust - Fjæreheia - blir Agder Teater virkelig et teater for hele Agder, selv om det fremdeles er mange som mener det er grunn til skepsis med hensyn til driften av teaterhuset i Kristiansand.I dag skal vi la kritikken ligge. Satsingen på scenen i Fjæreheia har gitt Agder Teater en plass på Norgeskartet. En mer omfattende dekning av riksmedier enn den som har funnet sted både i forkant av og etter premi¿ren på «Jesus Christ Superstar» er det knapt noe annet regionteater som oppnår. Publikumsmessig er forestillingen allerede en suksess.Strategen Bentein Baardson har ved flere anledninger uttalt at han «vil påføre Sørlandet et teater». Sammen med teatersjef Gunnar Grimstad ser det ut til at han er i ferd med å lykkes. Når teatret så til de grader blir lagt merke til, både i Kulturdepartementet, blant en rekke politikere og av folk flest, ligger alt meget godt til rette for en fortsatt vekst.Og når Gunnar Grimstad og Bentein Baardson snakker om «Norges største black-box-teater» i et ombygd teaterhus i Kristiansand er det mye som tyder på at det er flere visjoner der de kommer fra.