DEBATTTor SommersethRådmannKristiansand kommuneMiljøbiler: Fædrelandsvennen har i flere oppslag kritisert kommunens administrasjon for ikke å kjøpe miljøbiler, til tross for politiske signaler om dette.Rådmannen vil tilbakevise at administrasjonen bevisst har oversett bystyrets vedtak, men tar kritikk på at vi ikke raskt nok tok inn over oss de politiske signalene bystyret ga. Konkurransegrunnlaget ble sendt ut i slutten av mars. Tilbudsfristen var satt til 16. mai. Oversendelsesvedtaket i bystyret ble fattet 13. juni, og på dette tidspunktet ble administrasjonen oppfordret til å vurdere å ta i bruk CO2-nøytralt drivstoff i kommunens eide eller leasede kjøretøyer. Etter tilbudsfristens utløp er det i en åpen anbudskonkurranse ikke anledning til å endre forutsetningene for konkurransen uten å avlyse hele konkurransen. Eksisterende avtale utløp 31. juli 2007.Kommunen har ikke bestilt 300 bensinbiler som Fædrelandsvennen skriver. Avtalen er inngått for to år. Avtalen omfatter kjøp/leasing av anslagsvis 180 biler, hvorav 31 dieselbiler. Avtalen gjelder for kommunene Vennesla, Søgne, Songdalen, Birkenes og Kristiansand. Siden leasingkontrakten på de bilene som kommunen har leaset til nå var i ferd med å gå ut, ble det bestilt 51 små bensindrevne biler av den leverandøren som vant konkurransen om disse.I konkurransegrunnlaget ble miljøkrav vektlagt 25 prosent. Det ble blant annet stilt krav om at bilene må minst tilfredsstille Euro IV-krav. Det ble i tillegg etterspurt tilbud på en egen varegruppe kalt «Miljøbil-personbil» (elbil, hybridbil, eller lignende). Dessverre var tilbudene til denne varegruppen så få og mangelfulle at konkurransen på den måtte avlyses. Ut ifra de politiske signaler som er fremkommet ser vi at miljø burde vært vektlagt høyere i konkurransen. Det vil umiddelbart bli utlyst ny konkurranse på miljøbiler, både elbiler, hybridbiler og en generell miljøbilklasse. Rådmannen vil også ta initiativ til at alle kommunens dieselbiler som har mulighet til det så fort som mulig går over på biodiesel.