Forholdet mellom lærerne og arbeidsgiveren Kommunenes Sentralforbund er iskaldt, og uttalelser fra partene i konflikten gir lite håp om at streik kan unngås i tolvte time. Klimaet under forhandlingene i vår har vært preget av mistillit og mangel på respekt.

Striden står om både arbeidstid og lønnssystem, avtaler lærerne opprinnelig inngikk med Staten som arbeidsgiver. KS har overtatt arbeidsgiveransvaret, og vil ha bort særordninger, slik at lærere behandles på lik linje med øvrige ansatte i kommunene. KS er i sin fulle rett til å kreve dette, men spørsmålet er om det er klokt å forsøke å presse de omstridte kravene gjennom i samme forhandlingsrunde.

Når KS krever at lærerne skal bruke mer av sin tid på skolen, skaper det selvsagt reaksjoner. KS vil ha vekk den riksdekkende lesepliktavtalen som bestemmer hvor mange timer en lærer kan pålegges å undervise. I stedet skal det være opp til kommunene å bestemme dette lokalt. Vi har full forståelse for at arbeidsgiver vil ha kontroll med hvor mye ansatte jobber, og lærerne må også finne seg i dette, uten å skremme med at det betyr døden for norsk skole.

Annerledes stiller det seg med kompetanselønnssystemet, som KS også vil fjerne. Skjer det, betyr det farvel med «adjunkt med opprykk» og «lektor». Da blir ikke lenger ansatte lønnet etter faktisk kompetanse, men hva arbeidsgiver etterspør. Vi er skeptiske til signaler det sender ut om kunnskap og kvalitet. Det kan lett feste seg et inntrykk av at utdanning nedvurderes, og at det blir en mer eller mindre skrantete kommuneøkonomi som setter standarden.

Hardkjøret fra KS provoserer Utdanningsforbundet voldsomt. Det er til å forstå, for en oppsmuldring av avtaleverket i ulike lokale varianter, vil svekke forbundet. Nå har ikke KS en uttalt strategi om å undergrave Utdanningsforbundets maktposisjon, men det kan faktisk skje.

For alle som er opptatt av skolen, er det grunn til bekymring. Blir det streik, skapes mye vondt blod. Omfattende reformer skal gjennomføres i skolen fra høsten av. Skal Kunnskapsløftet gi det forventende løftet, forutsetter det entusiasme og engasjement hos ansatte i skolen. Nå kan vi i stedet få sinne og frustrasjon. Det kan bli kostbart.