Den 20. og 21. september 1910 ble det holdt en større auksjon på Gimle gård. Foranledningen var at gamle Adolph Arenfeldt, herren til Gimle, var død året før. Auksjonen inngikk i booppgjøret. Det ble solgt vanlige bruksgjenstander og gårdsredskaper, også større ting som vogner. Samt møbler, kjøkkentøy, porselen, kobberstikk mm. Men først og fremst: malerier .

167 malerier på Gimle

Før auksjonen var det 167 malerier igjen på Gimle av den gamle samlingen fra Bernt Holms tid. Alt dette skulle under hammeren, og alt sammen gikk på auksjonens første dag. Men en god del ble kjøpt tilbake på vegne av arvingene. Heldigvis, må man si, for det er grunnen til at det fremdeles er malerier å se på Gimle.

En del av de bildene som forsvant fra gården, gikk til utenbys kjøpere, særlig fra Oslo (Kristiania). Det største antallet, 28 malerier, ble kjøpt av en kunsthandler derfra. Disse vil det neppe være mulig å finne igjen, de er nok spredt for alle vinder.

I privat eie

Men hele 52 bilder ble kjøpt av folk fra Kristiansand. Noen av disse kjøperne har nok vært midlertidig bosatt, og kan ha tatt med sin veggpryd når de flyttet fra byen. Men det gjelder neppe veldig mange. Er det ikke rimelig å anta at flere av maleriene fra auksjonen fremdeles kan finnes i privat eie i byen eller distriktet? Kanskje uten at de nuværende eiere er klar over at deres bilder engang har tilhørt Bernt Holms samling.

De 52 bildene gikk til 13 forskjellige kjøpere. Deres navn er kjent gjennom auksjonsprotokollen på Statsarkivet. Antallet som hver enkelt kjøpte, varierte mellom ett og seksten bilder. Jeg har for flere år siden laget en fortegnelse over hva disse tretten kjøperne kunne ta med seg hjem. Jeg skrapet sammen alle opplysninger det var mulig å finne om de aktuelle bildene — motiv, størrelse, osv. Dermed har man et grunnlag å gå ut fra, fiks ferdig.

Hva har skjedd med bildene?

Det som gjenstår, er å finne ut hva som har skjedd med de solgte bildene, eller så mange som mulig av dem, i det hundreåret som er gått. Dette gjøres best av noen som hører hjemme i Kristiansand. Vest-Agder-Museet har både et forskningsprogram og en forskningsleder, og det museale ansvar for Gimle. Ergo inngår også Gimles historie i museets ansvarsområde. Og ingen kan benekte at auksjonen i 1910, da så mye forsvant, er et viktig kapittel i denne historien.

Flere av de bildene som ble kjøpt av kristiansandere, virker interessante. Det gjelder bl.a. to store malerier med motiv fra det Gamle Testamente. At de var malt på tre, peker mot 1500- eller 1600-tallet.

Gimle-samlingen

Det naturlige vil være å avslutte prosjektet med en utstilling. Det vil øke kunnskapen om den historiske Gimle-samlingen. Og det vil øke fokuset på samlingen, som i dag på mange måter fremstår som en «sovende skjønnhet».

Hermed er ideen lansert.