Havnen hadde ikke anledning til å utestenge rederiet i 2009, slik de gjorde. Dommen er så veldokumentert og klar at alle forsøk på enda en anke vil trolig være nytteløse og bare øke kostnadene ytterligere – kostnader som til sjuende og sist må dekkes av Kristiansands skattebetalere. Nå er det bare å innse realitetene og prøve å få til en minnelig ordning med Fjord Line.

Og der er vi ved det som virker å være problemets kjerne for øyeblikket. Selv etter nederlag i tingrett og lagmannsrett, og selv etter klare uttalelser fra Kystverket og departementet, vil ikke havnedirektør Stein E. Haartveit erkjenne at Kristiansand havn KF driver forvaltning, ikke forretning. Haartveits kommentarer til dommen i gårsdagens Fædrelandsvennen var intet annet en forlengelse av hans prosessfullmektigs avslutningsprosedyre i begge rettsinstanser.

En mann som ikke aksepterer en virksomhets rammebetingelser, kan heller ikke lede virksomheten. Haartveit bør altså trekke seg. Det hører riktignok med til historien at forestillingen om forretningsdrift, ikke forvaltning, stammer fra en tid før han tiltrådte sin stilling. Men det er bare et formildende faktum, ikke unnskyldende.

Havnestyret skal i alle tilfeller byttes ut etter høstens lokalvalg. Og bra er det, for den politikerdominerte forsamlingen har ikke imponert oss de siste årene. Vi skjønner at det er krevende for ikke-fagfolk å sitte som styre for en spesialisert og faglig tung organisasjon. Desto viktigere er evnen til å stille kritiske spørsmål og etterlyse relevant informasjon. Men den som måtte tro at evnen har vært til stede, kan jo ta en kikk på kommunerevisjonens ferske rapport om utvalgte forhold i havnen. Den er en beretning om soving i timen.

Denne saken viser med all sin tydelighet at tiden er inne for å vurdere å bytte ut politikere med politisk utpekte havnestyrerepresentanter, gitt den spesifikke og viktige kompetansen de bør inneha.