Kristiansand lufthavn Kjevik har mange behov. Ny tilførselsvei er et av behovene. Dagens vei er smal, går gjennom boområder og tett opp til rekreasjonsområdet Hamresanden. Trafikken til og fra Kjevik lufthavn kommer på toppen av den trafikk som naturlig skapes av befolkningen i området, i tillegg til den som går videre til Tveit og Birkeland. Det er mange konflikter og trafikkulykker på grunn av stor aktivitet på begge sider av veien og dermed mye kryssing.

En kan altså karakterisere atkomsten til Kjevik som vanskelig, lite fremtidsrettet og med mange flaskehalser. Topdalsveien har i dag svært stort trafikk. Med den forventede trafikkveksten forventes en årsdøgntrafikk på mellom 10.000 og 11.000 kjøretøyer innen kort tid. En slik trafikkmengde kan skape køer og ytterligere farlige situasjoner. Denne utviklingen er ikke ønskelig, verken for befolkningen i området Kjevik, de reisende eller flyplassen.

Tilgang til flyplass, med gode nasjonale og internasjonale forbindelser, er en viktig forutsetning for regional utvikling. Bosetting og næringsutvikling tiltrekkes velfungerende flyplasser. En moderne flyplass, med de vekstambisjoner som naturlig følger med, må ha hensiktsmessig atkomst. En god vei er blant hygienefaktorene dersom en region skal kunne ha tillit til at flyplassen skal tjene som logistikknav og kontaktpunkt mot inn— og utland.

Særdeles viktig er det at en flyplass skal være lett tilgjengelig. Med det konkurransebildet Kjevik opplever, og det befolkningsgrunnlaget vi opererer i, er det helt nødvendig at flyplassen fremstår som lett tilgjengelig, altså at det er enkelt å ta seg fram og tilbake – uansett om du kommer fra øst eller vest. Dette er et av de helt avgjørende rammevilkårene for en lufthavn av vår størrelse.

En ny vei må knyttes opp til det overordnede stamveinettet på en effektiv måte. I takt med den utviklingen Kristiansand lufthavn Kjevik gjennomgår, og de neste årene vil gjennomgå, er en god vei en nødvendighet. Den er nødvendig for vår utvikling, og dermed også for regionens utvikling.

Det har versert flere planer for å tilrettelegge for ny vei til lufthavnen, og Avinor er innforstått med pågående arbeid med en konseptvalgutredning (KVU) i forhold til fremtidige veisystemer i Kristiansands-regionen, inklusiv ny atkomstvei til Kjevik. Hvilket alternativ som man til slutt velger er, sett fra flyplassen ståsted, underordnet det faktum at den kan realiseres raskt.

Av de forslag som har versert, er kanskje den mest realistiske, og den som kan realiseres innen kortest tid, alternativet over Hamrevann-området, fra toppen av Timenesbakken og over i retning mot Tveit. Utbygger har signalisert at en vei til Kjevik kan realiseres innen relativt kort tid dersom området pekes ut som utbyggingsområde. Utbygger har signalisert at de vil bidra aktivt for å få realisert en trasé over Hamrevann. En slik veiløsning fremstår som den som kan realiseres raskest, samtidig som den gir enkel atkomst fra E 18, og på en gunstig måte knytter flyplassen sammen med befolkningen i Aust-Agder. Alt dette er viktige hensyn når det til slutt skal avgjøres hvilken vei vi får, og når vi får den.

Da er det overraskende at administrasjonen i Kristiansand kommune i forbindelse med behandling av planarbeidet i Areal- og transportutvalget (ATP) og kommuneplanen for Kristiansand ønsker å sidestille ny vei til Kjevik med ny vei til Frikstad i Randesund. Dette gjøres ved at utbyggingsområdene Hamrevann og Frikstad sidestilles og foreslås utredet. Dermed tas det ikke nå stilling til hvilket område en ønsker utbygd. Å sidestille disse to veiprosjektene er å ikke ta inn over seg de spesielle behov en flyplass som Kjevik har, eller erkjenne at ny stamvei og atkomstvei til Kjevik må behandles separat.

Jeg tror det er betimelig å understreke de negative sidene ved administrasjonens strategi; Kristiansand lufthavn Kjevik har behov for ny atkomst, og har liten tid til å vente på en prosess som er med på å så tvil og usikkerhet omkring lufthavnens utviklingsmuligheter og posisjon i landsdelen. En tidsriktig og velfungerende flyplass er viktig for hele regionens utvikling.

9. juni skal formannskapet i Kristiansand behandle Kommuneplan for Kristiansand 2010-2020, for deretter å sende denne på høring. Dette blir en milepæl for lufthavnens utsikter for ny vei, og dermed en videre utvikling – i tråd med regionens interesser. Fra Avinors og Kristiansand lufthavn Kjeviks side er det å håpe at kommunens politikere ser dette, og bidrar til å legge til rette for at ny vei til Kjevik kan realiseres snarest mulig.