Det er et dristig og spennende valg Cultiva nå har gjort i sin nye strategi. Dristig fordi en prioriterer kultur— og kunstopplevelser for barn fremfor de mer anerkjente kultur- og kunstuttrykk rettet mot ungdom og voksne. For det bør ikke være tvil om at kultur rettet mot barn har lav status og misforstått liten prestisje. Kunst og kultur til barn er undervurdert i forhold til annen kulturformidling.

Derfor er det et spennende valg Cultiva har gjort, fordi jeg tror en satsing på kultur rettet mot barn vil gjøre Kristiansand til en bedre by å bo i for svært mange. Spennende fordi barn er en takknemlig gruppe å arbeide med i forhold til kulturformidling.

Ut fra forutsetningen om at Cultiva «bare» har 15 millioner å bidra med per år de nærmeste årene, mener jeg de har gjort et riktig valg ved å spisse ett område det skal satses på. Styret i Cultiva har valgt å satse på barn, og jeg tror mange av oss som driver med kulturformidling i Kristiansand vil oppleve at det blir spennende å utvikle nye prosjekter rettet mot denne gruppen.

På presentasjonsmøtet tirsdag 13. april merket en at Cultivas nye visjon ble mottatt med stor skepsis, og i Fædrelandsvennens intervjuer med kulturfolket påfølgende dag kan en lese om både skuffelse og glede. Til en viss grad kan jeg forstå at mange er skuffet; mange av de aktører som driver med kulturformidling i byen så nok for seg at nå forsvinner sårt tiltrengte midler til planlagte aktiviteter. Og det er jo riktig, Cultiva har valgt bort noe, til fordel for satsing på en spesiell gruppe.

For en som har vært med og formidle kultur- og kunstopplevelser til barn i Kristiansand i over 30 år, bekymrer det at det nesten kan se ut som om en ikke oppfatter at kulturopplevelser til barn også kan være kunst.

Verst i så henseende er produsent Kristian Mosvolds uttalelse: «Jeg stiller meg også spørsmålet om det å satse på barn og unge som faller utenfor egentlig er Cultivas oppgave. Det er vel snarere et statlig og kommunalt anliggende.»

Cecilie Nissen, daglig leder i Christiansands Kunstforening, og Irene Gressli, leder for Norsk forfattersentrum Sør, uttaler begge at de hadde håpet at Cultiva ville satset mer på kunst. Jeg håper det var en forsnakkelse. Det ble da virkelig uttrykt at det skulle satses på kunst, kunst formidlet til barn. Og dette er da vitterlig noe både Kunstforeningen og Litteratursenteret har arbeidet med, og nå ganske sikkert også kommer til å intensivere for å kunne dra nytte av Cultivas nye satsing.

Noen få av oss som var på Kick da den nye visjonen ble presentert, applauderte satsingen på barn og unge, og det er hyggelig at Bentein Baardson, direktør i Kilden, karakteriserer valget som veldig bra og klokt tenkt.

Film er et av vår tids mest tilgjengelige kulturuttrykk, ser vi på norsk filmproduksjon er det stort sett bare barne- og familiefilmer som når ut til et stort publikum. Sørnorsk filmsenter og filmmiljøet i Kristiansand har nå en ypperlig sjanse til å skape filmer til denne målgruppen. Kristiansand skal bli barnas filmby nummer 1 i Norden, vi skal være best på produksjon av barne- og ungdomsfilmer, vi skal være best på formidling av filmer til denne gruppen, vi skal gjennom UiA og andre undervisningsinstitusjoner, sammen med filmsenteret, være best på undervisning og utdanning av unge talenter. Et nytt filmfond bør etableres og støtte film- og tv produksjoner for barn og unge.

Et eksempel: Barne- og familiefilmen «YOHAN» ble produsert i Kristiansand, det ble en av de mest sette norske filmene i fjor, flere hundre barn og unge var engasjert i produksjonen, både foran og bak kamera, flere titalls tusen barn og barnefamilier så filmen på kino. Det ble med andre ord skapt positive og gode opplevelser, ny næringsaktivitet og talentutvikling.

Kjetil Nordhus, daglig leder i Sørf er skuffet og sier visjonen ikke følger opp arbeidet de gjør. Kjetil, tenk hvilke muligheter Cultiva nå gir dere i forhold til talentutvikling av unge musikere, tenk så spennende det vil være for Sørf å kunne arbeide med barn og unge, og hva det vil bety for musikkmiljøet i Kristiansand, på kort, og ikke minst på lang sikt. Klart det her er noe å hente for rytmisk musikk.

Kristiansand Kino har hatt barn som et spesielt satsingsområde i 15 år nå, og har blant annet brukt store ressurser på å utvikle Kristiansand Internasjonale Barnefilmfestival til å bli ledende i Norden. Vi opplever mange utfordringer når det gjelder å formidle film til barn; kultur rettet mot barn har som nevnt lav status og liten prestisje, næringslivet er lite interessert i å støtte kulturtilbud for denne aldersgruppen, skolene har ikke penger til å betale kinobilletter og en må være varsom med sponsing rettet mot barn. Også av disse grunner er det viktig og riktig av Cultiva å satse slik de nå gjør. Kinoen opplever det som utrolig spennende, og ikke minst som en svært takknemlig oppgave, og jobbe med formidling av film til barn. Takknemlig fordi barn setter så utrolig stor pris på det vi gjør og gir så klart uttrykk for det. Cultivas nye visjon gir både Kinoen og Barnefilmfestivalen ny inspirasjon til å utvikle både kinotilbudet og festivalen til å bli enda mye bedre enn det er i dag.

Byens næringsliv må også bidra

Med sin nye visjon ønsker Cultiva å gjøre Kristiansand mer attraktiv for foreldre ved å skape den beste rammen for barns oppvekst. Byens næringsliv trenger arbeidskraft og jeg håper virkelig at kommunens hjørnesteinsbedrifter legger merke til den satsingen Cultiva nå gjør, og bevilger minst like mange penger hvert år til prosjektene Cultiva nå initierer.

Gratulerer med ny visjon!