Rektor Pedersen og hans lærerstab fikk det som de ville da prosjektet ble vedtatt i fjor høst. Ekspertisen i kommuneadministrasjonen ville ha en annen bygningsløsning, med den begrunnelse at det var mer fremtidsrettet og mer i tråd med de kravene læreplanen stiller til moderne skolebygg. Og vi har tillatt oss å være enig med skoleadministrasjonen fordi den fysiske rammen omkring undervisningen vil ha betydning for mulighetene til å realisere læreplanens ambisiøse mål.Rektor Pedersen legger seg i selen for å få oss overbevist om at han og hans stab har valgt den rette løsningen, og serverer en imponerende smørbrødliste for driften av nye Oddemarka og spør oss om dette er en tradisjonell klasseromsskole hemmet av tradisjonelle holdninger til undervisning og kunnskapsformidling.Svaret vet hverken rektor Pedersen eller vi. Foreløpig er rektors gode hensikter ikke mer enn en papirtiger. Svaret får vi først når dette skal settes ut i livet. For skolen omorganiseres ikke gjennom planer og prat, men ved at planene gjennomføres. Hvor sent skal lærerne lære? spurte skolesjefen i Hå på Jæren. Det gjør vi også. Og rektor Pedersen kan gjerne invitere oss til spesialundervisning, men først når hele smørbrødlisten er iverksatt.