Når vi skriver at «det ser ut til», så er det i sikker forvissning om at denne fremdriften fortsatt er usikker. Risikoen for forsinkelser og utsettelser er fortsatt betydelig. Men hvis det er noe man nå må unngå, så er det kjepper i hjulene som forpurrer mulighetene for oppstart i 2005. Egentlig foregår det nå et kappløp med tiden, dersom man skal komme i mål innen de skisserte frister.Statens vegvesen Aust-Agder vil legge sine byggeplaner ut til offentlig ettersyn mot slutten av denne måneden. Det vil uvegerlig utløse protester og ulike innspill. Slik skal det også være. Det er en del av demokratiet. Men behandlingen av protester og innsigelser tar tid, og usikkerheten er om det sittende kommunestyret i Lillesand rekker å behandle og vedta planene før kommunevalget. Dersom det ikke skjer, er det stor fare for at prosjektet blir forsinket. Nye lokalpolitikere må naturlig nok få tid til å sette seg grundig inn i saken, før de skal treffe vedtak.Begrepet forsert utbygging av stamveien på Sørlandet har nå vært en gjenganger i mange år. Det har også gått både vinter og vår og vel så det, siden man første gang så for seg at 2005 kunne være et realistisk tidspunkt for å komme i gang med utbyggingen av denne viktige strekningen av E 18.Men det forutsetter også at lokalt planverk er behandlet og vedtatt. Uten det kan heller ikke sentrale myndigheter gi sørlendingene den nødvendige oppbakking. Drømmen om en ny og bedre vei kan bare bli virkelighet dersom man lokalt har gjort sin del av jobben. Behovet for å få erstattet dagens smale og ulykkesbelastede E 18, skulle det ikke være noen tvil om. Etter at regjeringen går inn for å legge Post— og teletilsynet til Lillesand er ikke behovet blitt noe mindre.For få dager siden rykket også en av landsdels grand old men, skipsreder Andreas K.L. Ugland, ut og påpekte nødvendigheten av fortgang i veiutbyggingen på Sørlandet. Ett av hans poeng er at alle bomstasjonene som er etablert, er med på å suge penger ut av landsdelen, mens veien som man egentlig betaler for, fortsatt eksisterer i det blå.Det er en tilstand som ikke kan vare ved særlig lenge. Derfor er det sterkt å ønske at politikerne i Lillesand klarer å treffe de nødvendige beslutninger i løpet av ettersommeren. Da kan også Vegdirektoratet forhåpentligvis rekke å få veiprosjektet ut på internasjonalt anbud, med mulig oppstart i 2005. Dersom dette tidsskjemaet sprekker, vil det bli opplevd som en kraftig nedtur. Spesielt hvis årsaken skulle være at man på lokalt hold ikke klarer å få gjort de vedtak som er nødvendige.