I morgen er det norgespremiere på 7. himmel, en dokumentarfilm om maleren Lars Kristian Gulbrandsen (71) — alias 23 år gamle Tatjana.Eksentriske Gulbrandsen har bilder både i Vatikanet og i dronning Sonjas samlinger. Han har tidligere deltatt på Høstutstillingen, og for et par år siden stod folk i kø på Risøbank for å se hans nonfigurative kunst. Hjemme i Flekkefjord er Gulbrandsen et levende kunstverk med sin røde gåstol, turkise strømper, oransje og lilla sminke og rosa hår.Inneværende år er spådd å bli det store norske filmåret. Fra å være oppfattet som stort sett kjedelige og likegyldige i mange år, har norske filmer fått en ny storhetstid. Suksessfilmene Elling og Heftig og begeistret banet vei. Ingen ville vel trodd at historien om en stakkar med psykiske problemer skulle utløse rene folkevandringen til kinoene. Og få ville ha spådd at en dokumentarfilm om et gammelt mannskor fra Nord-Norge skulle erobre hele landet. Den første av årets 20 nye, norske filmer, Salmer fra kjøkkenet, er blitt omfavnet både av publikum og kritikere. Nå står nye norske filmer for tur. I dagens avis gir vår filmanmelder terningkast fem til dokumentarfilmen om Lars Kristian Gulbrandsen - der Steffan Strandberg fra Vennesla har regien.Strandbergs dokumentar kan bli en ny norsk filmsuksess. Han har ifølge vår anmelder klart å skape et nært portrett, et menneskelig barometer, av et høyst egenartet menneske. Strandberg har benyttet seg av en uortodoks produksjonsform, og nettopp filmens spesielle form gjør det mulig å forstå at denne intense mannen i kvinneklær trenger motstand, friksjon, for å leve og skape kunst.Med denne dokumentarfilmen fremstår Steffan Strandberg som en av de nye, drivende dyktige filmskaperne som til tross for relativt små budsjetter gir oss mer intense filmopplevelser enn mange av Hollywoods sterkt påkostede produksjoner. God film handler også om å finne historier fra norsk virkelighet, gjerne fra meget lokale og tilsynelatende sære miljøer. Fra faglig filmhold er det sagt at mens det tidligere ble laget filmer om Norge på den måten folk flest mener Norge bør se ut, lager de unge, nye regissørene de virkelige historiene om Norge. Det er interessant å merke seg at mannen bak dokumentaren om Gulbrandsen også fotograferte Alt om min far, filmen Even Benestad laget om sin far Esben Esther Pirelli Benestad.På kort tid er det laget to norske dokumentarer om eksentriske menn i kvinneklær. To fargeklatter, en fra Grimstad og en fra Flekkefjord, er festet til film. Det forteller at Sørlandet ikke er så grått og trist som ryktet vil ha det til. Filmene om to sære menn i dameklær bør bidra til å forandre inngrodde myter.