Hver dag har over 30.000 biler kjørt forbi rett utenfor stuevinduene på den kilometerlange strekningen fra Otra til Bjørndalssletta. Støy, støv og eksos blir nå erstattet med et fredelig nærmiljø og luft til å puste i. Endelig kan beboerne nyte solen på den siden av husene som vendte ut mot trafikken, og hvor det hittil ha vært umulig å oppholde seg. Foreløpig er bare det nordre tunnelløpet ferdig, og må ta trafikken i begge kjøreretninger fram til juni neste år, da søndre løp åpnes. I månedene fram til sommeren, må bilistene belage seg på at det blir køer og problemer med trafikkavviklingen, men for menneskene oppe på bakken er år med et trafikkbelastet bomiljø en saga blott allerede nå. Anleggsarbeidet på Oddernes startet i november for snart to år siden, og den planlagte åpningen av tunnelløpet som nå er tatt i bruk, ble satt til jul i år. Arbeidet har gått fortere enn beregnet, og det betyr at ferdigstillelsen til neste år også skjer minst en måned før den opprinnelige tidsplanen. Om kort tid starter arbeidet med å fjerne den gamle E 18 oppe på tunneltaket. Der det tidligere var et uutholdelig bråk på grunn av trafikken, blir det en grønn idyll med beplantning, lokalveier og gang— og sykkelstier. Den nye parken skal etter planen stå klar til sommeren, hvis ikke politikerne stikker kjepper i hjulene for deler av dette prosjektet. For mens anlegget på Oddernes går mot ferdigstillelse, har ikke politikerne klart å samle seg om hvilken trasé bussen skal ha i fremtiden. Fylkeskommunen ønsker at bussen skal gå oppe på tunnellokket fra Bjørndalssletta til Østerveien. Mange bystyrepolitikere i Kristiansand vil ha busstraseen via Gimlemoen for å gi de mange tusen studentene og ansatte på høyskolen et skikkelig kollektivtilbud, men denne saken er ikke endelig avklart ennå. Vi for vår del håper fornuften seirer. Det vil være molbopolitikk å bygge en miljøtunnel til nesten en halv milliard kroner og så la flere hundre busser hvert døgn dundre oppe på tunneltaket. Europaveien gjennom Kristiansand har forårsaket mange hete debatter. Diskusjonen på slutten av 1980-tallet og vedtaket om at hovedtrafikkåren fortsatt skal gå så nær byens sentrum i tett befolkede områder, var ikke noe unntak. Baneheitunnelen, strekningen fra Bjørndalssletta til Rona med Varoddbro nummer to og nå Oddernestunnelen er alle etapper i denne utbyggingen. Når Oddernestunnelen er ferdig neste sommer, har byen et veisystem som på østsiden bør kunne håndtere både lokaltrafikken og gjennomgangstrafikken. Nå må blikket rettes mot flaskehalsene på vestsiden, både E 39, og ikke minst Vågsbygdveien, som ikke er i nærheten av å være dimensjonert for den trafikkmengden den må tåle hver dag.