Offentliggjøringen av karakterene er ledd i regjeringens satsing på at tester og prøver skal gjøre norsk skole bedre. Elevenes kunnskaper skal måles i større grad enn tidligere, og skolene rangeres i forhold til hverandre. Neste steg er innføring av nasjonale prøver. Om to uker blir 4. og 10. klassingene testet i norsk, matematikk og engelsk. Neste år utvides ordningen til også å gjelde 7. klassingene og grunnkurs i videregående skole. Rektor Randi Bruvik Dahl ved Karuss skole tar det med knusende ro at skolen hennes inntar jumboplassen. Hun mener svakheten med statistikken er at ingen får vite noe om elevenes utgangspunkt, og hvilken fremgang de har gjort. Læringsssenteret, som har ansvar for karakterpresentasjonen, påpeker noe av det samme: At avgangskarakterene ikke sier noe om elevenes fremgang i forhold til deres læremessige forutsetninger. Karakterene forteller heller ikke noe om barn og unges sosiale, kulturelle og fysiske utvikling. Eller om de opplever mestring på andre områder enn det som måles med karakterer. Det er betimelig å minne om at loven også pålegger skolen å ta utgangspunkt i elevens erfaringer og interesser. Og det er den enkelte elevs utvikling i forhold til eget utgangspunkt som forteller om skolen er god eller ikke. Et forskningsfirma har analysert karakterdataene for å se hvilken innvirkning utvalgte bakgrunnsfaktorer har på elevenes karakterer. Et av funnene er at elevenes hjemmebakgrunn virker sterkt inn på elevenes karakterer. De skoleflinke barna har ofte velutdannede foreldre. Noen overraskelse bør ikke dette funnet være, for det er de skoleflinke foreldrene som har skapt den skolen vi har i dag.Analysen viser også at førstegenerasjons innvandrere fra ikke-vestlige land har det laveste karakternivået. Andregenerasjons innvandrere klarer seg noe bedre, men ligger fortsatt et stykke unna gjennomsnittet. Med dette som bakgrunn, er det oppsiktsvekkende at multinasjonale Grim skole befinner seg høyt opp på karakterskalaen. I dag forlater hver femte elev grunnskolen uten å kunne lese eller skrive skikkelig. Regjeringen mener flere prøver og konkurranse skolene imellom er veien å gå for å snu denne utviklingen. Bare tiden vil vise om dette veivalget er riktig, eller om det fører til at læreprosessene og innholdet i skolen blir påvirket på en måte som kommer i konflikt med kravet den enkelte elev har om en individuelt tilpasset opplæring. Vi ser imidlertid ikke bort fra at offentligjøring av karakterer kan føre til at skoler og lærere skjerper seg. Det er ikke de samme lærerne som hvert år har avgangselevene, og en offentligjøring vil vise om gode eller dårlige karakterer kan knyttes til bestemte lærere.