At dette kommer fra lærernes egen organisasjon, er oppsiktsvekkende, for forbundet legger seg ofte på en forsvarslinje i slike spørsmål.

For ti år siden måtte studenter ha over 4 i snittkarakter fra videregående for å komme inn på lærerutdanningen i Kristiansand. Nå er snittet 3,2 — og minst en 3-er i basisfagene norsk og matematikk. Alle som søkte lærerutdanningen på HiA denne høsten, ble tatt opp. Om de faglige kravene Utdanningsforbundet tar til orde for ble gjennomført i dag, hadde mange lærerstudenter blitt satt på porten.

Norske skoleelever kommer dårlig ut i sammenligninger med andre land når det gjelder blant annet morsmål og matematikk. En av årsakene kan være at generell studiekompetanse er nok til å komme inn på lærerutdanningen. Det betyr at elever risikerer å få mattelærere som selv har store problemer med faget, og ikke holder mål. Derfor er det på høy tid at de faglige opptakskravene til lærerutdanningen skjerpes.

Utdanningsforbundets ungdomsorganisasjon er ikke enig i at kravene må bli strengere. Innvendingen er at gode karakterer fra videregående skole ikke er noen garanti for å bli en god lærer. Argumentasjonen har selvsagt noe for seg, men det blir uansett galt å ikke stille faglige krav ved opptak. Når Utdanningsforbundet roper varsku om det faglige nivået, er situasjonen alvorlig.

Men å skjerpe opptakskravene er ikke tilstrekkelig. Noe må også gjøres for å øke læreryrkets status, som har vært for nedadgående i en årrekke. Det har rammet rekrutteringen. Her hviler det et stort ansvar på lærerorganisasjonene, men også på sentrale myndigheter og utdanningsminister Kristin Clemet.

Det er mye negativ fokus på skolen på grunn av problemelever, falleferdige skolebygg og skral økonomi. Skolen pålegges å ta sin del av kuttene i en stram kommuneøkonomi. I Vest-Agder var 222 lærere arbeidsledige ved skolestart i høst. Det er 40 prosent flere enn for et halvt år siden. Mens elevtallet øker, går antallet lærerstillinger ned, og nyutdannede lærere står uten jobb.

Dette er ikke momenter som får unge mennesker med ambisjoner til å velge læreryrket, og det må sterke virkemidler til for å snu de lave søkertallene til lærerutdanningen.