Harald Furre

I 2050 vil sannsynligvis 70 prosent av verdens befolkning bo i by. Byene er en del av problemet, men også en viktig del av løsningen. Lykkes vi med en miljøvennlig byutvikling gjør vi ikke bare kloden en tjeneste. Vi skaper også enda bedre lokalsamfunn og høyere livskvalitet for oss som bor i byen, samtidig som vi legger til rette for nye, grønne arbeidsplasser.

Gjøre Norge grønnere

Denne uken setter Høyre søkelyset på det grønne skiftet i Kristiansand. Sammen med Grønt senter og Klimapartnere diskuterer vi hvilke grep som må til nasjonalt og lokalt for å gjøre Norge grønnere. Det er ingen motsetning mellom grønne mål og blå politikk, tvert imot. Det handler om å ta markedet i bruk i miljøets tjeneste og bevare miljøet for kommende generasjoner. Høyre vil at fremtidens Kristiansand skal være preget av en helhetlig, urban byutvikling med en sterk, grønn profil. Kristiansand skal være byen for utvikling, innovasjon og befolkningsvekst.

Vår ambisjon er at Norges byer skal vise vei i det grønne skiftet.

Kristiansand har unike grønne kvaliteter som vi skal verne om. Vi har et grønt bysentrum med parker og gangavstand til tur— og rekreasjonsområder. Vi har direkte adkomst for alle innbyggerne til turområder i alle bydeler. Det er god tilgjengelighet for alle til sjøen hvor det er gode muligheter for bading, båtliv og fiskemuligheter. Det er et godt utgangspunkt å bygge videre på.

Velge miljøvennlig

En viktig del av løsningen er å gjøre det enkelt å velge miljøvennlig for oss som bor i byen. En effektiv arealplanlegging som gjør det enkelt å reise med kollektivtrafikk, sykkel og gange vil gjøre at færre er avhengige av å bruke bilen i fremtiden. Likevel vil bilen fortsatt være et viktig transportmiddel for mange. Derfor blir det viktig å legge til rette for at flere kan benytte miljøvennlige kjøretøy, gjennom etablering av ladestasjoner for el-biler. Kollektivtrafikken må bygges ut der den gjør størst nytte for seg. Kristiansand er allerede Norges fremste sykkelby, men vi må utvikle oss videre. Sykkelvei-nettverket må bygges ut til helårs bruk og den planlagte sykkelekspressveien må prioriteres. Det blir også viktig å bidra til at kollektivtrafikken blir mer miljøvennlig. Et aktuelt tiltak kan være å konvertere bussene til

Kristiansand skal være byen for utvikling, innovasjon og befolkningsvekst

strøm og biodrivstoff når nye busser skal kjøpes inn.

Klimavennlige løsninger er nært knyttet til byplanlegging. I Kristiansand må ambisjonen være å fylle Kvadraturen med flere folk og mer aktivitet, men også andre boligområder nær sentrum må tilrettelegges for fortetting samtidig som behovet for gode byrom og grønne områder ivaretas. Urbanisering er en del av løsningen på klimaproblemene. Folk bosatt i byene har et mindre økologisk fotavtrykk enn andre. Økt

befolkningstetthet reduserer behovene for transport, samtidig som det gjør det mulig å legge til rette for at innbyggerne kan la bilen stå og heller reise kollektiv, sykle eller gå. Heldigvis er det samtidig slik at stadig flere ønsker å bo urbant. Personer med voksne barn flytter fra eneboliger til leiligheter i byene og unge mennesker bor i byene for å studere og finne spennende jobber. Dette betyr at byen må være et godt sted å bo og arbeide for personer i ulike faser i livet.

Null— eller lavutslipp

Kommunen har også et ansvar for at egen organisasjon drives klimavennlig. Alle kommunale kjøretøy skal ha null- eller lavutslipp. Det offentlige foretar hvert år innkjøp for 400 milliarder. Det betyr at kommunene har enorm makt til å stille miljøkrav og på den måten bidra til å utvikle markedet for miljøvennlige bygg, varer og tjenester.At Oslo kommune nå har passivhus som standard ved alle nybygg, bidrar til å utvikle hele byggebransjen. Plussenergi-hus, altså hus som faktisk produserer energi til lokalnettet var vi tidlig ute med i Kristiansand kommune. Samtidig er det god økonomi for kommunen at driftskostnadene ved miljøbygg og miljøvennlige tjenestebiler er betydelig lavere enn før. Da 40 år gamle Økern sykehjem i Oslo ble rehabilitert, sank energiforbruket med nesten 70 prosent. Det er det penger å spare på. Kristiansand kommune har gått i front de siste år gjennom avansert og driftssikker elektronisk styring av ventilasjon, lys og temperatur i majoriteten av det store antall kommunale bygg og anlegg. Dette har gitt store energi-, økonomiske og klimamessige gevinster. Kommuner og fylkeskommuner kan også kreve at innkjøp av nye busser skal være miljøvennlige. Det er bra både for det lokale bymiljøet og for å redusere klimagassutslippene. I Oslo skal alle busser gå på bærekraftig biodrivstoff eller være batteridrevne innen 2020. Slik kan kommunene drive fram klimavennlig transport og skape etterspørsel etter bioenergi og grønne tjenester.

Vår ambisjon er at Norges byer skal vise vei i det grønne skiftet. Når vi tar vare på vårt lokale miljø, reduserer vi også vårt økologiske fotavtrykk. Det skal være enkelt for oss alle å gjøre gode miljøvalg i hverdagen. Sammen må vi skape en dugnadsånd for å gjøre Kristiansand og Norge mer miljøvennlig og med det - verden litt grønnere.