Samtidig er klima— og miljøutfordringen er av de aller største oppgavene vi står overfor. Sørlandet spiller en viktig rolle i omstillingen til et lavutslippssamfunn med fornybare ressurser som vind og vann og en befolkning med høy kompetanse. I statsbudsjettet prioriteres derfor de nye, grønne løsningene for regionen og for landet i industrien, i transportsektoren, og i din og min hverdag.

Gode energitiltak

I løpet av de to årene siden Høyre-Frp regjeringen overtok er størrelsen på Klimateknologifondet nesten doblet, dermed har vi overoppfylt Klimaforliket. Styrkingen av fondet gjør at Enova - som skal bidra til en grønn omlegging av energibruk og energiproduksjon - får mer penger å bruke på gode energitiltak. Blant disse er en skattefradragsordning for energisparing, som betyr at du nå kan trekke fra tusenvis av grønne kroner på skatten hvis du gjør de riktige tiltakene i din bolig. Styrkingen av Enova gjør at flere virksomheter og bedrifter på Sørlandet kan gjøre som Returkraft i Kristiansand, og få støtte til energisparing.

Forskning og teknologiutvikling står sentralt i omstillingen til et grønnere Norge. Universitet i Agder er viktig for regionen og representerer et betydelig ingeniør- og teknologimiljø. For å styrke universitetet tilføres det tilsammen 27,4 millioner kroner, bl.a. for å dekke 19 nye rekruttstillinger i matematiske, naturvitenskapelig og teknologiske fag. Det bevilges også 6 millioner kroner til regionalt forskingsfond Agder for å bidra til omstilling. Nye løsninger skapes også i næringslivet, derfor styrkes miljøteknologiordningen i Innovasjon Norge og bedriftene på Sørlandet kan søke midler.

Satsing på jernbanen

Regjeringens mål er at all vekst i persontrafikken skal tas med kollektiv, gange og sykkel. På Sørlandet innebærer det en kraftig satsing på jernbanen, og på opprusting av riks- og fylkesveier. Det settes av over 355 millioner kroner til opprusting av Sørlands-/Jærbanen. For Kristiansandsregionen er det i 2016 satt av 80 millioner kroner fra belønningsordningen for bedre kollektivtransport i storbyene. Arbeidet med å videreutvikle kollektivtrafikken i Kristiandsands-regionen vil fortsette innenfor rammene av bymiljøavtalen med staten.

Norge må gjennom omstilling som gjør oss mindre avhengig av olje og gass. Bevilgningene og tiltakene som er nevnt her viser at Høyre og regjeringen tar klima- og miljøutfordringen på alvor og at omstillingen er i gang.