Mildreck Salazars historie viser hvor viktig det er å gripe tak i mobbing, og hvor farlig det er hvis voksne ikke bryr seg. Det må jobbes med holdninger, og reageres bestemt og tydelig på all form for mobbing i skolen. Å la være å gripe inn, er å legitimere det som foregår.

Undersøkelser viser at mobbing via mobiltelefon har økt dramatisk blant skoleelever. Og jentene er de verste. Eksperter mener mobilen gir mobbere nye arenaer å utfolde seg på, og forsterker problemet. VG omtalte i går en forskningsrapport fra Senter for atferdsforskning i Stavanger. Den viser at 10 prosent av jentene utsettes for skjult mobbing, som er ekstra vanskelig å avdekke.

Foreldreutvalget for grunnskolen (FUG) tok før skolestart i fjor høst initiativ til et sterkere foreldrenettverk for å bekjempe mobbing i skolen. Bakgrunnen er at det mobbes mindre i skoleklasser hvor foreldrene kjenner hverandre og hverandres unger. Forskningsrapporter og erfaringer viser at jo tettere foreldrefellesskapet er, jo mindre er mobbingen.

Kjenner foreldre hverandre og snakker sammen, er det lettere å utøve en viss kontroll, og også ta kontakt hvis noe skjer. Et tettere nettverk vil dessuten gjøre det enklere å henvende seg til skolen enn om den enkelte forelder må gjøre det på egen hånd.

Lærere og skoleledelse har en avgjørende rolle i arbeidet med å stoppe mobbing, fordi de som autoriteter er forbilder for barn og unge. Likevel klarer ikke skolen å håndtere dette problemet alene. Derfor er det uakseptabelt at mange foreldre ofte svikter i bekjempelsen av mobbing, slik undersøkelser avslører. Foreldre vet at mobbing lett kan gripe om seg hvis de står passive på sidelinjen. Mildreck Salazars opplevelser i Marnardal forteller med all tydelighet hva som kan skje om voksenmiljøet er passive tilskuere.

Alle elever har krav på et trygt, inkluderende og godt liv på skolen. Og alle parter i skolen har et medansvar for et trivelig og godt læringsmiljø. Når vi vet at voksnes evne og vilje til å involvere seg, kan være avgjørende for om mobbing får utvikle seg eller ikke, bør det føre til langt sterkere engasjement. For vi ønsker alle at barna skal ha det godt i skolehverdagen.