Finn Aasmund Hobbesland

Samferdselsdepartementet utredet ulike sider ved å gjennomføre slike prosjekter i Norge og konkluderte med at to prøveprosjekter burde gjennomføres. Et prosjekt på E 39 i Sør-Trøndelag ble foreslått. Det andre prosjektet var ny E 18 mellom Grimstad og Kristiansand.

To prøveprosjekter til Sørlandet

Gjennom komitébehandlingen i Stortinget ble ytterligere ett prosjekt lagt til. Det var E 39-strekningen Handeland — Feda i Kvinesdal, og dermed ble to av tre prøveprosjekter lagt til Sørlandet. Komitéflertallet besto av Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet.

Det var Jens Stoltenbergs første regjering som beskrev prosjektene og la til rette for prøveprosjektene for offentlig privat samarbeid (OPS) i veisektoren. Det skjedde gjennom Nasjonal transportplan for perioden 2002-2011. Vi ser av dette at både høyresiden og venstresiden i norsk politikk var på jakt etter mer effektive måter å bygge vei på. Mange har i lang tid vært opptatt av å få testet ut nye og mer effektive modeller for veibygging i Norge.

OPS-prosjektene ble bygget ut fortløpende, men med noe overlapp. Det var derfor mulig å ta med seg erfaringer fra et prosjekt til det neste, og når det siste prosjektet ble kontrahert i 2006 hadde Statens vegvesen opparbeidet seg god kompetanse på tilbuds— og kontraktsarbeid. E 18 Grimstad - Kristiansand var det tredje prosjektet som ble gjennomført. Dette foreløpig siste prosjektet er like stort som de to andre til sammen.

Evaluering

Allerede før prosjektet mellom Grimstad og Kristiansand var ferdig utbygd, satte regjeringen i gang evalueringen av alle tre prøveprosjektene. Evalueringsrapporten var ferdig sommeren 2007. Det ble konkludert med at OPS-prosjektene ble gjennomført mye raskere og med en bedre ressursutnyttelse enn ved en tradisjonell gjennomføringsmodell. Rapporten konkluderte også med at det sannsynligvis var en mer hensiktsmessig risikofordeling i OPS-prosjektene enn ved tradisjonell modell.

Evalueringen stilte spørsmål ved finansieringsmetoden, men konkluderte ikke i spørsmålet om privat eller offentlig finansiering var å foretrekke.

Underlig debatt

I debatten som fulgte ble det fokusert på anleggskostnader. Det var ikke dokumentert at OPS-prosjektene gav lavere utbyggingskostnader. Dette ble en underlig debatt. Tradisjonelle prosjekter hvor staten bærer framdrifts— og kostnadsrisiko, ble sammenlignet med fastpriskontrakter hvor all risiko er overført til den private part og risikoelementet inngår i kontraktssummen.Kostnaden for utbygging av motorvei har økt eksplosivt de siste årene og i etterpåklokskapens lys er det i alle fall klart at det ble mye vei for pengene.

En annen viktig konklusjon var at lokalsamfunnet var fornøyd, både med ny vei raskt og med selve OPS-løsningen.

Effekten av ny motorvei på Sørlandet viste seg umiddelbart. Det ble økt samhandling og mer dynamikk i arbeidsmarkedet. Den økonomiske veksten i kommunene Lillesand, Grimstad og Arendal ble senere dokumentert å være 10 prosent høyere enn hva den ellers ville vært. Det representerer store økonomiske verdier.

Nye veipsjekter til landsdelen

En samlet region har de siste årene arbeidet for å få nye store veiprosjekter til regionen. Firefelts motorvei mellom vekstregionene Kristiansand og Stavanger vil gi økt verdiskaping, og begge byene har arbeidet sammen med fylkeskommunene og næringslivet for å løfte fram prosjektet. Statens vegvesen har i godt samarbeid med regionens politikere sørget for at planene snart er klare og at bygging dermed kan igangsettes.

Det er veldig motiverende at dette langsiktige arbeidet nå bærer frukter. Med nytt veiselskap vil det bli fortgang i arbeidet med bygging av sammenhengende firefeltsvei fra Oslo til Stavanger.

Nå skal det settes opp kompetente og gode organisasjoner både for å administrere veiselskapet og for å styre enkeltprosjekt. Landsdelen er klar for å møte utfordringene som en storstilt veiutbygging gir. Sørlandet har også gode forutsetninger for, og er rede til å være vertskap det nye veiselskapets administrasjon.

Erfaring fra prøveprosjektene

Mange kompetente personer med erfaring fra prøveprosjektene bor og arbeider fortsatt i vår region. Denne erfaringen kan være verdifull når veiselskapet skal etableres. Gjennom godt lokalt samarbeid, godt kontraktsarbeid og dyktige og ressurssterke entreprenører har Sørlandet vist vei når det gjelder utbygging av ny transportinfrastruktur. OPS-prøveprosjektene har vist hvordan veier kan bygges ut raskt, med god kvalitet og til avtalt pris.

I Statens vegvesen, region sør finnes sentrale medarbeidere med unik kompetanse og det er fortsatt mange dyktige personer med erfaring fra OPS-prosjektene ansatt hos entreprenører og rådgivere i vår landsdel. Dette er kompetanse og erfaring som vil være etterspurt av det nye veiselskapet.

Det kommer til å bli stor aktivitet på hele strekningen fra Ålgård til Langangen, så nå er det bare å brette opp ermene.