Innlegget begynner med at Bispemøtets flertall har åpnet for forbønn for likekjønnede par og at et homofilt ekteskap er en lovfestet rett i Norge. Betyr det at Bibelen skal settes til side som følge av et bispemøte som er i konflikt med Guds ord? Vi kan og skal be for homofile. Vi skal be Gud kalle på dem så de kommer til syndenes erkjennelse. Vi kan da ikke gå imot Guds ord og velsigne synd! I stedet for å ta avstand fra synd skal vi visst prøve å få synden inn i ordnede former (homofilt ekteskap).

Tiltrekking og kjærlighet

Disse prestene legger mer vekt på menneskers tiltrekking og kjærlighet til hverandre enn kjærlighet og respekt for Gud. Deres nestekjærlighet er å ikke gi mennesker skyldfølelse i dette livet, men den største kjærligheten man kan vise et medmenneske er sann tale og forkynnelse av syndenes forlatelse i troen på Jesus Kristus som ikke fører til fortapelse, men evig liv. Jesus forkynte aldri syndenes tillatelse, men syndenes forlatelse. Hvilken nåde det er å bli fri fra syndens slaveri! Jesus sier i Johannes 8:36: Får Sønnen frigjort dere (fra synden) da blir dere virkelig fri .

Prestene lurer på hva Jesus ville ha sagt om homofili. Kanskje jeg kan hjelpe dere da Jesus ofte refererte til De Hellige Skriftene. I Matteus 19:4 referer Jesus til 1. Mosebok 1:27 og 2:24 da han sier: Har dere ikke lest at Skaperen fra begynnelsen av skapte dem til mann og kvinne og sa: «Derfor skal mannen forlate mor og far og holde fast ved sin kvinne, og de to skal være én kropp« . Han ville muligens vist til 3. Mosebok 18:22 som forteller oss følgende: Du skal ikke ligge med en mann slik som du ligger med en kvinne. Det er avskyelig .

Forbønn

Deretter lurer prestene på hvordan Jesus ville ha møtt det homofile paret når de kommer for å få forbønn. Dersom de kommer og mener de lever et godt kristent liv regner jeg med at Jesus ville ha møtt dem på samme måte som han gjorde mot den rike mannen i Markus kapittel 10 der han ber mannen gå bort å selge alt han eier og gi det til de fattige. Jesus så at han hadde rikdommen mer kjær enn Gud. Han ville nok sagt til det homofile paret at de må ta et oppgjør med deres homofile samliv for deretter komme å følge ham. Men, dersom de kommer til ham i ydmykhet og ønsker oppriktig å tjene /følge ham ville han nok møtt dem som han møtte kvinnen som levde i hor i Johannes kapittel 8 og si: «Heller ikke jeg fordømmer deg. Gå bort og synd ikke mer fra nå av!«