Det er enighet om at dette er avgjørende for byenes fremtid. Enten det er snakk om handel, kultur, byen som sosial møteplass, eller et ønske om å ivareta sørlandsbyenes identitet, er budskapet: «Vi skal sørge for at det er grunnlag for blomstrende lokal handel i byene våre.»

Derfor lages det planer for utvikling lokalt. Derfor utfordres vi lokalpolitikere kontinuerlig på hvordan vi kan legge forholdene til rette for bruk av byen. Derfor har vi laget en senterplan som sier at nye butikker som skal etableres ved Sørlandssenteret skal være på minst 3000 kvadratmeter.

Overleve som handelssentre

Denne planen ble til etter en omfattende prosess der det ble gitt og tatt, og der man forpliktet seg i alle kommunene som omfattes av den. Det var flere hensyn som lå til grunn for planen, men aller viktigst var nettopp ønsket om å gi byene mulighet til å overleve som handelssentre. Dessuten skulle planen gi forutsigbarhet for de som vil satse i byene og ved senterne. Utvikler du bygg og butikker trenger du å vite at politikerne står ved det de har sagt, og ikke endrer konkurransegrunnlaget over natten.

Les også: Sa ja til Ikeas kjøpesenter

Så kommer det en søknad i Aust-Agder om outlet-senter ved Sørlandssenteret som slår beina under fagre ord og planer. For Venstre er det åpenbart at en ut fra hensynene som er nevnt burde si nei til søknaden, noe vi også gjorde i fylkesutvalget. Men flertallet med fylkesordføreren fra Ap sammen med H, Frp og Sp, velger ved første test å kaste alle prinsipper og planer over bord. Utbyggere vil ha outlet-senter ved Sørlandssenteret, og da må de få det, er beskjeden fra flertallet. Til dette vil jeg si at prinsipper og vedtatte planer ikke er til pynt. Det bør heller ikke være så lett å se bort fra uttalelser fra berørte kommuner og faginstanser.

Bare et skuebrød

Et outlet-senter er kort sagt et kjøpesenter der mange småbutikker er under samme tak og later som de er en stor butikk. Det er dette fikenbladet, om at det egentlig er en stor butikk, utbygger og de som nå sier ja til senteret skjuler seg bak. Men hvis vi leser hvordan utbyggerne beskriver senteret, kan det ikke være tvil om at dette bare er et skuebrød for å omgå reglene. Der beskrives det hvordan «bebyggelsen» er organisert rundt en indre handlegate, og at denne handlegata har dimensjoner som gir et småskala inntrykk på utsalgsenhetene, og et uterom som det skal være hyggelig å bevege seg og oppholde seg i. For meg høres det ut som et forsøk på å bygge idyll i en fabrikkhall.

..... altså skal de ta kunder og liv fra byene i de aller viktigste periodene.

Det sies videre at senteret ikke nødvendigvis vil konkurrere med butikkene i byene. Vel, det kommer 40-50 butikker i senteret, hvem tror man de vil ta kunder fra, hvis ikke de skal ta fra andre lokale butikker.

Sommer— og julehandel

Senteret skal etter planen sikte seg spesielt inn på sommer- og julehandel kan vi videre lese i planene, altså skal de ta kunder og liv fra byene i de aller viktigste periodene. Det er jo ikke slik at vi har en uendelig mengde penger å handle for. En julegave kjøpt i outlet-senteret, er en julegave mindre kjøpt i byen. I tillegg er det enda en handletur som går ut av byen, og en unødvendig kjøretur til.

Humoristen Groucho Marx sa en gang. «Dette er mine prinsipper, hvis du ikke liker dem, har jeg andre prinsipper». Når store eierinteresser banker på døra ser det dessverre ut til å være reglen også for fylkesordfører og flertallet i fylkesutvalget i Aust-Agder.