De tok i bruk pensum som inkluderte løping, klatring, svømming og flyvning. For å gjøre det enkelt bestemte dyrene seg for at alle skulle delta i samtlige aktiviteter.

Droppe svømming

Anda var en utmerket svømmer, ja faktisk bedre enn instruktøren. Men i løping var karakterene dårlige. Siden anda var så dårlig i løping måtte hun bli igjen etter skolen og droppe svømming for å trene på løpingen. Dette fortsatte hun med helt til føttene var helt utslitt, og resultatet ble at også svømmeresultatet ble dårligere.

Ørnen var et problembarn og ble ofte straffet. I klatring slo ørna alle de andre i å nå til toppen av treet, men han gjorde det på sin egen måte og det var ikke akseptert.

Hunden nektet å delta i undervisningen ved skolen. Fordi administrasjonen ikke ville legge graving til i læreplanen. De underviste sine egne barn med hjelp av en grevling og sluttet seg senere til muldvarper som hadde startet en vellykket privat skole.

Vanlig hverdag

Dette er sånn jeg ser på skolen som er i dag. Dyrene representerer en helt vanlig hverdag for elever. Der alle skal lære alt å bli best i alt. Alle må være perfekte. Vi ønsker en skole som setter den enkelte elev i sentrum. FpU mener den sosialdemokratiske enhetsskolen — eller skal vi kalle den dyreskolen - har om og om igjen bevist at den ikke evner å gi elever læring basert på elevens individuelle forutsetninger. Det er dessuten et paradoks at vi bruker mest penger på skole i verden, men at vi ligger i verdensbunnen når det gjelder prestasjoner.Enhetsskolens målsetting er at alle elever skal bli like, lære det samme og lære like mye. FpU mener dette er helt feil utgangspunkt, og vil derfor erstatte dagens enhetsskole med en frihetsskole. En frihetsskole betyr ikke at alle elever skal ha frihet til å gjøre hva de vil, men vi vil ha fritt skolevalg, frihet for den enkelte skole til å organisere undervisningen og frihet til å bytte skole om du ikke er fornøyd med den skolen du går på.

FpU vil:

• Innføre valgfritt sidemål,

• innføre fritt skolevalg,

• stille større krav til lærere og skoleledere,

• sparke udugelige lærere,

• innføre lærerevaluering

• ha mindre teori på yrkesfag.

Jeg avslutter med et sitat av Albert Einstein: Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.