Debatten om norske universiteter har i lang tid vært preget av strid om sammenslåinger. Det er synd, og vi får håpe rektorvalget ved Universitetet i Agder kan bidra til at vi starter samtalen om innhold og fremtidsvisjoner.

Det kan se ut til å lysne, for rektorkandidat Kristin Dale har både i Fædrelandsvennen og Agderposten kommet med spennende tanker omkring internasjonalisering og digitalisering gjennom nettbasert undervisning og eksamen.

Mindre interessant

Med slike visjoner blir i grunnen diskusjonene om fusjoner temmelig bakpå. For i fremtiden blir den fysiske lokaliseringen av et universitet langt mindre interessant.

Fusjonsdebatten er stilnet, men vil dukke opp igjen. Det kan finnes gode grunner til å skape et større universitetsmiljø i Sør-Norge. Vi får neppe de samme og gode effektene som ved sykehussammenslåinger, men Universitetet i Agder (UiA) bør ikke avvise fremtidige koblinger, særlig knyttet til enkeltfag og disipliner.

Men selvsagt må det gjøres grundige vurderinger av innhold og retning for et større universitetsmiljø. Jeg kan samtidig ikke se at UiA har maktet å få frem satsingsområder og fremtidsperspektiver i tilstrekkelig grad, slik også dosent Kristin Dale påpeker.

Vi må også våge å spørre: Hva skal UiA IKKE bedrive?

Freidig påstand

Det er forøvrig fristende å komme med en litt freidig påstand knyttet til en eventuell fusjon med Høgskolen i Telemark: To universiteter som står til haud får ikke karakteren laud ved å gå til sengs. Regelen om at summen av dumskap er og forblir dumskap, gjelder også for karakterer — enn så latinske de er.

Her er vi forhåpentlig ved Kristin Dales rosverdige poeng: Vi må søke samarbeid også internasjonalt og med miljøer som kan fremvise karakteren laud eller bedre, og som kan utfylle og spisse undervisningen. Det er langt viktigere.

I vår tid er det er ingen grunn til at studentene våre ikke skal kunne få undervisning av de beste foreleserne fra både Yale, Harvard og Sorbonne. Slik sett kan man si at UiAs fremtidige partner like gjerne kan hete Berkeley som Universitetet i Stavanger.

Nasjonalt fyrtårn?

Det er gledelig å høre at UiA er i gang med nettbasert undervisning og eksamen, og forhåpentlig kan universitetet bli et nasjonalt fyrtårn, med et sterkt og rasjonelt konkurransefortrinn.

Vi får håpe ansatte og studenter velger en rektor som målbærer disse visjonene. Et slikt universitet kan bidra til at undervisningen helt fra barnetrinnet og gjennom videregående opplæring blir like fremtidsrettet.

Skal universitetet få full effekt av nettbasert undervisning, må studentene være fortrolige med dette fra før. Det er ingen grunn til at barneskoleelever i Søgne og på Søndeled ikke skal få undervisning av landets beste mattelærere.

Mindre viktig blir det heller ikke i de videregående skolene. Det vil dessuten styrke muligheten for å opprettholde en bred fagkrets selv på mindre skoler.

Revolusjonere undervisningen

Ja, vi kan egentlig ikke la være å revolusjonere undervisningen i hele utdanningsløpet. Det eneste vi bedriver av innovativt arbeid i dag, er å skule skjevt mot PISA. Tårnet retter seg ikke opp av den grunn, slik heller ikke måltallene beveger seg bare fordi vi stirrer på dem.

De erfaringene Universitetet gjør omkring nye undervisningsformer, kan vise seg å bli gull verdt for all undervisning og skolegang på Agder.

Oppfordringen bør derfor bli: Gjør et rektorvalg som kan endre undervisningshverdagen for alle barn, unge og studenter på Sørlandet.