I går besluttet styret i Orkla ASA at Orkla Media skal selges til det britiske investeringsselskapet Mecom og dets omstridte leder, David Montgomery. Det skjer til heftige protester fra redaktører og ansatte i de 31 avisbedriftene Orkla eier i Norge.

Det er på mange måter et publisistisk arvesølv som nå selges ut av landet, med solide avistitler som Drammens Tidende, Tønsbergs Blad, Varden, Haugesunds Avis og Sunnmørsposten.

Og det er ikke vanskelig å dele bekymringen til redaktørene og de ansatte for hva fremtiden vil bringe. Britiske aviseiere har et langt og avskrekkende rulleblad når det gjelder å styre avisenes redaksjonelle innhold. Og David Montgomery har et rykte som en «kortsiktig investor med urealistiske utbyttekrav, kraftige nedskjæringer og liten respekt for publisistiske verdier,» for å sitere uttalelsen fra de ansatte i Orkla media.

Hittil har norske aviseiere stort sett vært antitesen til disse egenskapene — eiere med vekt på langsiktighet, samfunnsansvar og respekt for publisistiske verdier.

Det har også kommet reaksjoner fra politikere og det politiske miljø mot et utsalg av Orkla Media til utenlandske eiere.

For manges vedkommende er dette krokodilletårer. Eller de er uttrykk for et politisk tvisyn. For den rød-grønne regjeringen har selv lagt til rette for utenlandske oppkjøp av norske mediebedrifter. Tidligere i år fikk regjeringen gjennomslag for en lovendring som senket taket for eierskapsbegrensningene fra 40 til 33 prosent av det nasjonale avisopplaget.

Det gjorde det i praksis umulig for de to andre norske mediekonsernene, Schibsted og Apressen, å kjøpe opp Orkla Media, slik at eierskapet ble bevart på norske hender.

Dersom man mener det er av stor nasjonal og kulturell verdi å beholde Orkla-avisene i norsk eie, kan man ikke lage lovreguleringer som gjør dette umulig. Slik sett møter representantene for de rød-grønne regjeringspartiene seg selv i døren når de beklager det som skjer.

Vi har tidligere hevdet at de nye eierskapsbegrensningene er en tvangstrøye for en dynamisk utvikling av det norske mediemarkedet. Et foreldet styringsinstrument hindrer en naturlig eierskapsutvikling av norske medier.

Salget av Orkla Media til britiske finansoperatører er i så måte en villet handling fra det politiske flertall i Norge.