Både forliset av «Green Ålesund» utenfor Haugesund og forliset av det greske skipet «John R» utenfor Tromsø har blottlagt en skandaløs kystberedskap.Tilfeldighetene ville at det greske skipet var et bulkskip i ballast. Det kunne like gjerne ha vært en fullastet oljetanker. Da ville vi trolig ha opplevd tidenes oljekatastrofe i vårt eget sårbare nordområde. Disse ulykkene føyer seg inn i rekken av skjødesløse eller manglende risiko— og beredskapsanalyser innenfor transport- og samferdselssektoren i Norge som er blitt avdekket det siste året. Og når selv sjøfartsdirektøren skjelver i buksene med tanke på vår manglende kystberedskap, sier det seg selv at vi har å gjøre med stygge forsømmelser. I så måte synes vi å være en nasjon som lever i håpet om at det likevel går godt.Det mest graverende synes å være den manglende oljeberedskapen. Og det er et paradoks at mens teknologien rundt oljeutvinningen stadig utvikles og forbedres, er både beredskapen og oljevernutstyret tilsynelatende ikke stort bedre enn da vi opplevde Bravo-ulykken i Nordsjøen for et par tiår siden.Skipsulykken utenfor Tromsø anskueliggjorde også behovet for en systematisk overvåking av skip i internasjonalt farvann langs Norskekysten. Sjøforsvarets radarer plottet skipets katastrofale kurs mot land, men det eksisterer ikke noe organisert system for varsling.Med den økende trafikken langs Norskekysten av skip med farlig last, burde det for lengst ha vært etablert et overvåkingssystem som holdt kontroll med de mest trafikkerte skipsledene. Ikke minst synes behovet for dette å øke etter hvert som utenlandske skip synes å bli bemannet med offiserer med tvilsom kompetanse.Flere har tatt til orde for at Norge burde organisere kystberedskapen etter mønster av den amerikanske kystvakten ved å samle virksomheten og ansvaret til alle de instanser som i dag er tillagt oppgaver i en enhet. Sikkert er det i hvert fall at den fragmenterte organisering som preger kyst- og oljeberedskapen i dag har overlevd seg selv.Det er vel og bra at Sjøfartsdirektoratet og Statens forurensningstilsyn kommer på banen for å vurdere tiltak som kan rette opp de svakheter som de siste skipsforlisene har avdekket, men situasjonen krever at hele problemstillingen nå løftes opp på regjeringsnivå slik at det kan bli tatt et samordnende grep.