Han er bekymret og provosert. Alt handler bare om penger. Økonomien rundt Kilden og Cultiva. Hver gang det burde handle om innhold og vyer, ender det med kroner og øre. Alason mener også at byens hjerte ligger i grendehus og bydelshus. Det Abdullahi Alason nå brenner for, er en stor diskusjon om innhold.

Nå er det slik at Kilden allerede har en direktør. Kulturhusdelen som styres lokalt er en liten bit i det store bildet. Det har ikke og skal heller ikke være politikeres oppgave å styre kunstneriske program. Det er den ikke ubetydelige kapasiteten Bentein Baardson som er kunstnerisk ansvarlig, sammen med teatersjefen, operasjefen, KSO-sjefen og kulturhussjefen.

Politikernes jobb er først og fremst å diskutere nettopp penger, bevilgninger og prioriteringer. Det er de som er ansvarlige for rammebetingelsene. Derfor er det som det skal være at mye av det de snakker om handler om kroner.

Svært viktig er det også, all den tid vi akkurat nå investerer i et ambisiøst og kostbart hus hvor ambisjonen er at det skal bli byens og landsdelens nye puls. Og ikke bare for eliten. Hvis man studerer tankene de ulike institusjonene har om hva Kilden skal fylles med, er det liten grunn til å frykte at det blir for elitistisk. Men det er også viktig at Kilden-ledelsen er flinke til å kommunisere ut mangfoldet de planlegger på scenene.

Cultiva-kritikken til Alason ligner veldig mye på de grunner Ansgar Gabrielsen gir for å meisle ut en ny strategi, der slår kulturstyrelederen inn en dør som står på vidt gap.

Abdullahi Alason har vært leder for kulturstyret i tre år og er lei seg for at han ikke har pekt på dette før. Vi foreslår at han skifter fokus fra Kilden og Cultiva, til å satse mer på tilbud til byens barn og unge, som han sier han brenner så for. Men det handler også om penger.