Det er med stigende undring jeg fra sidelinjen har fulgt debatten i avisspaltene de siste ukene om kulturstiftelsen Cultivas virke og fremtid. Utsagnene fra ledende politikere i Kristiansand er enten uttrykk for ignoranse eller inkompetanse. Jeg vet ikke hva som er verst.

Det første man må forlange av personer som lar seg velge inn i styret av en virksomhet er at man har klart for seg hva slags virksomhet man styrer. En stiftelse er ikke en privat bedrift eller et aksjeselskap hvor man kan kaste om på formål og vedtekter etter forgodtbefinnende og smak og behag. Stiftelsen Cultiva er et eget rettssubjekt som lever sitt eget liv etter de vedtekter som ble vedtatt da stiftelsen ble opprettet, uten innblanding fra stifterne – i dette tilfellet Kristiansand kommune ved bystyret.

Man kan være enig eller uenig i de vedtekter og det formål som ble nedfelt da Cultiva ble opprettet i 2000 med en stiftelseskapital på 1,6 milliarder kroner – og det ble tydelig tilkjennegitt under debatten om opprettelsen. Men vedtaket om opprettelsen er irreversibelt og ugjenkallelig. Milliardene er plassert utenfor lokalpolitikernes rekkevidde. Allikevel ønsker kommunepolitikere i Kristiansand stadig nye omkamper om stiftelsens status, bevilgningspolitikk og investeringer, som om Cultiva er en forlengelse av bykassa i Kristiansand. Vidar Kleppe fremmer et årvisst forslag i bystyret om å vurdere stiftelsens oppløsning.

Og det var omkamp som skjedde da Vidar Kleppe i fjor samlet flertall i Kristiansand bystyre for å sende Start-regningen fra bykassa til Cultiva. Kommunen ønsket ikke å bruke egne skattepenger på pengesluket Start, men sparket saken over til Cultiva, som nærmest fikk et «pålegg» fra bystyret om å ordne opp i fotballmiséren. Og lokalpolitikere – og andre – er til stadighet frempå med krav om at Cultiva skal bevilge penger til alle gode formål, uavhengig av hva vedtektene sier.

Det blir derfor ganske absurd og kunnskapsløst når sentrale politikere i Kristiansand, som endog sitter i Cultivas styre, går ut med høy sigarføring i Fædrelandsvennen og truer med å «nedlegge» Cultiva i Kristiansand bystyre. Til Fædrelandsvennen tidligere i denne uken sier KrFs gruppeleder og Cultiva-styremedlem, Jørgen Kristiansen, at «stiftelsens resultater tilsier at tiden for Cultiva kan være forbi», og at det er «feil at over 1,5 milliarder kroner forvaltes av en stiftelse med et relativt snevert formål». Han uttaler at KrF er «svært nær» ved å gå inn for å få Cultiva oppløst, fordi KrF «sitter på vippen» i bystyret.

Etter å ha tenkt seg om konkluderer «vippepartiet» KrF dagen etter med at de ikke vil legge ned stiftelsen, men ønsker å utrede muligheten for endring av formålsparagrafen, andre driftsformer og om stiftelsen kan investere i Agder Energi. Skole og eldreomsorg er aktuelle, nye formål.

Og Frps Tor S. Utsogn følger opp ved å ville gjøre Cultiva om fra stiftelse til fond «til trygg oppvekst for barn og unge».

Intet mindre. «Tiden for Cultiva kan være forbi»; feil at 1,5 mrd. kroner forvaltes av en stiftelse med «snevert formål»; oppløsning av Cultiva, endring av formålsparagrafen; omgjøring fra stiftelse til fond.

Med hvilken autoritet og på hvilket lovgrunnlag kan sentrale folkevalgte komme med slike utspill?

For å si det i klartekst: Dette har Kristiansand bystyre og Kristiansands politikere ikke noe med. Og jeg begriper ikke hvorfor Kristiansen og co. får boltre seg i avisspaltene med krav om nedleggelse, oppløsning og nye vedtekter, uten at de blir stilt kritiske spørsmål og konfrontert med at dette er Kristiansand bystyre uvedkommende.

Når stiftelsen er dannet, lever den sitt eget liv med de formål og vedtekter den fikk da den ble etablert. Det finnes ingen «eiere» til Cultiva, bare stiftere. Og stifternes innflytelse på Cultivas drift og virksomhet er på det nærmeste ikke-eksisterende. Stiftelsen forvalter sine midler uavhengig av flertallsvedtak i bystyret eller intensjonserklæringer i KrF og Frp.

Selv om Cultiva har vedtekter som beskriver (kompliserte) prosedyrer for oppløsning eller omdanning av stiftelsen, er også Cultiva underlagt den nye stiftelsesloven som stiller strenge krav til oppløsning av stiftelser. Det overvåkes av stiftelsestilsynet. Stifterne skal ikke kunne komme i ettertid og si at de angrer seg. Omdanning kan bare finne sted når vedtektene:

– ikke lar seg etterleve, for eksempel ved at kassa er tom.

– er åpenbart unyttige.

– i strid med hensikten for det som lå til grunn for dannelsen av stiftelsen.

– er åpenbart uheldig eller åpenbart ufornuftig.

Det skal godt gjøres å få stiftelsestilsynet til å godta at en stiftelse med en stiftelseskapital på 1,5 mrd. kroner og med vedtekter og formålsparagraf med perspektiver inn i evigheten («støtte til prosjekter ved etablering av kunst-, kultur— og kunnskapsinstitusjoner eller organisasjoner som bidrar til nyskapning, utvikling og kompetansebygging ved kreative miljøer i Kristiansand») ikke har livets rett.

Og skulle det skje at Cultiva allikevel blir nedlagt, går ikke milliardverdiene tilbake til bykassa og politikerne i Kristiansand, men «skal brukes på en måte som samsvarer med stiftelsens formål». Det bestemmer et avviklingsstyre oppnevnt – ikke av Kristiansand bystyre – men av stiftelsestilsynet. Verken Vidar Kleppe, Tor S. Utsogn eller Jørgen Kristiansen kan gjøre seg forhåpninger om å bli oppnevnt der.

Cultiva har allerede stiftelsestilsynets bevåkenhet i forbindelse med disposisjoner som kan bli oppfattet å ligge utenfor stiftelsens formål (Kilden-investeringen og Start-bevilgningen). For å avklare dette skal tilsynet ha et møte med Cultiva-ledelsen i neste uke. Det kan bli en interessant eksersis i lovformuleringer og formålsparagrafer. Det viser i hvert fall at stiftelsestilsynet tar sin kontrolloppgave alvorlig.

Jeg er fristet til å foreslå for ordfører Per Sigurd Sørensen at han inviterer stiftelsestilsynet til å gi en forelesning i stiftelsesloven for Kristiansand bystyre. Så kunne vi kanskje en gang for alle bli ferdig med ukvalifiserte utspill og politisk synsing om Cultivas status og drift i fremtiden.

PS: Jeg gjør oppmerksom på at undertegnede har hatt et mindre konsulentoppdrag for Cultiva i forbindelse med en søknadsbehandling siste år.