Nå skal vi selvsagt ikke la ferietrafikken og køene på E 18/E 39 i sommermånedene være et mål på manglende veistandard. Men en elendig veistandard blir ytterligere eksponert når trafikken når slike høyder som i sommer. Det er et resultat av at Norge har manglet en helhetlig, fremtidsrettet samferdselspolitikk når det gjelder veiutbygging. Og ikke minst: Vilje til å investere i en av samfunnets viktigste infrastrukturer.

Norge er i dag det eneste vestlige landet som ikke har et moderne veinett. Hele 95 prosent av våre riksveier holder ikke mål i forhold til hva Statens Vegvesen regner som fullgod standard. Selv stamveinettet har en så mangelfull standard at hele 56 prosent ikke tilfredsstiller minstekravene til en Europavei. Og bare 0,5 prosent av stamveinettet er utbygd som fire-felts motorvei.

I motsetning til våre naboland, Sverige og Danmark, har vi drevet en perspektivløs klatteutbygging av veinettet som utviklingen raskt har tatt igjen. Vi minner om at i dag går det en fire-felts motorvei fra Hirtshals til Middelhavet.

Knut Boge sammenlignet i en artikkel i Norsk Vegmuseums årbok 2004 norsk veiutbygging på 1970 og -80-tallet med 1800-tallets smalsporede jernbaner. De fleste måtte bygges på nytt på begynnelsen av 1900-tallet da de ikke holdt mål. Og de store utbyggingene av E 6 i Østfold på 90-tallet og utbyggingen av E 18 fra Rona til Dyreparken fra 1998 til 2001 er avskrekkende eksempler på kortsiktigheten. Nå skal de bygges om til fire-felts motorveier. Hvorfor ble de ikke bygd i utgangspunktet?

Norge burde hatt råd til å investere i fire-felts motorveier for stamveinettet mellom de store byene, og vi burde hatt råd til å ruste opp riksveinettet, som riksveien gjennom Setesdalen, til en fullgod standard. Dette vil være en effektiv samfunnsøkononomisk investering tatt i betraktning av at åtte prosent av kostnadene for norske bedrifter kan skrives på kontoen for dårlige kommunikasjoner.

For Norge og fremtidige generasjoner vil dette være en bedre investering for deler av oljemilliardene enn investeringer i utenlandske aksjer og obligasjoner.