Men når samtlige flygeledere ved kontrollsenteret på Røyken sykemelder seg samtidig som følge av sjokkreaksjoner ved meldingen om at Avinors administrasjon har innstilt på at kontrollsenteret kanskje skal flyttes til Sola — om fire år - må vi revidere vår oppfatning av kompetansekravene til flygelederne.

Vi må minne om at mange av de pilotene flygelederne skal lose gjennom luftrommet har vært gjennom en kontinuerlig omstillings- og nedbemanningsprosess de siste årene, uten at de har vært rammet av en kollektiv luftsyke.

Og når den mentale ubalansen som følge av et mulig flyttevarsel angivelig vedvarer over flere dager, bør flygelederne være voksne nok til å kalle dette ved sitt rette navn: En ulovlig aksjon.

Slik sett illustrerer flygelederaksjonen hvor uhyre sårbart vårt samfunn er når små grupper med yrkesmonopol kan lamme vitale deler av vårt kommunikasjonssystem. En håndfull gruppe flygeledere har de to siste dagene ødelagt feriereiser og forretningsreiser for titusenvis av nordmenn og påført flyselskapene noen hundre millioner kroner i tap. Fordi de motsetter seg en omstilling som hundretusener av nordmenn har vært gjennom.

Det er i så måte et tankekors at den fem uker lange lovlige transportarbeiderstreiken tidligere i år trolig hadde mindre samfunnsmessige skadevirkninger enn noen dager med ulovlige flygelederaksjoner.

Ved lovlige streiker og aksjoner har myndighetene virkemidler for å gripe inn i konflikten dersom den får for store samfunnsmessige konsekvenser. En konflikt på oljeinstallasjonene i Nordsjøen vil neppe få noe langt liv. Det ville heller ikke en lovlig konflikt blant flygelederne.

Derfor reagerer vi når en arbeidskonflikt tilsynelatende gis skinn av å være et kollektivt helseproblem for en hel yrkesgruppe - for å unngå å bli stilt til ansvar for konsekvensene av konflikten.

Med det spesielle ansvar som flygelederne er tillagt gjennom sin yrkesutøvelse og sitt yrkesmonopol følger også et spesielt ansvar for å utøve et skjønnsomt fagforeningslederskap. Det synes å glimre ved sitt fravær både i denne og andre konflikter hvor flygelederne har vært involvert.